ایام تابستان با طرح «تابستانه کتاب»

طرح تابستانه کتاب از ۱۶ تیر تا ۱۵ مرداد با توجه ویژه به گروه سنی کودک و نوجوان اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب در نشست طرح «تابستانه کتاب» و رونمایی از پوستر آن که اول تیرماه در این موسسه برگزار شد گفت: از سال ۹۴ تخصیص یارانه از طریق کتاب‌فروشی به مردم با طرح کتاب‌فروشی به وسعت ایران آغاز شد. پیش از این طرح وزارت ارشاد برنامه‌ای برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها نداشت و به تبع آن خبر تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها همه را آزار می‌داد.

او افزود: تولید کتاب در ایران رو به رشد است اما توزیع روند خوبی را دنبال نمی‌کند. زمانی که شاهد نزول توزیع باشیم، تولید انبوه هم به مرور ضعیف می‌شود. در دو طرح قبل با اختصاص یارانه به حوزه توزیع به نحوه عادلانه‌تری یارانه به دست مردم رسید.

او درباره آمار رشد دو طرح اولیه تخصیص یارانه کتاب اظهار کرد: در طرح عیدانه کتاب ۲۱۴ درصد رشد در کتاب‌فروشی‌های فعال داشتیم. همچنین شاهد رشد ۶۰۴ درصدی خریداران، ۸۰ درصدی تخصیص یارانه، افزایش ۱۰۰۰ درصدی فروش کتاب‌ها (بر اساس جلد) و ۵۵۵ درصدی میزان فروش بودیم.

غلامی جلیسه با بیان این‌که «کتاب‌فروشی‌ها اظهار کردند رشد فروش‌شان بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد بوده است»، شرح داد: کتاب‌فروشی‌های استان‌ها میزان فروش و فعالیت کمتری داشتند که با فعالیت‌های خانه کتاب شاهد افزایش کتاب‌فروشی‌ها بودیم. در طرح عیدانه کتاب ۳۰ استان همکاری کردند اما هرمزگان نتوانست به لیست اضافه شود. البته فعالیت کتاب‌فروشی‌های استان‌ها به جز پیگیری خود خانه کتاب و ارشاد به فعالیت خود استان‌ها هم بازمی‌گردد.

او درباره پراکندگی کتاب‌فروشی‌های فعال در طرح تخصیص یارانه کتاب گفت: در این طرح ۲۴۱ کتاب‌فروشی در مرکز استان‌ها و ۸۰ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها بودند اما بناست در طرح تابستانه کتاب پوشش حداکثری در کل ایران به خصوص شهرستان‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب درباره فعالیت کتاب‌فروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب گفت: از دو هفته پیش ثبت نام کتاب‌فروشی‌ها در این طرح آغاز شده و تاکنون ۴۵۲ کتاب‌فروشی از ۳۰ استان موفق به ثبت‌نام شده‌اند. البته روند بررسی پس از ثبت نام انجام خواهد شد اما فعلاً ۳۷۶ کتاب‌فروشی فعال وجود دارد که در سایت قابل رویت است.

جلیسه با اشاره به نظرسنجی‌ها برای رفع مشکلات طرح تخصیص یارانه کتاب اظهار کرد:‌ با توجه به نظرسنجی‌های دو دوره قبل و فعالیت‌های دو طرح مشکلات مشخص شده است. سعی می‌کنیم مشکلات مشخص‌شده را برای طرح تابستانه کتاب رفع کنیم. در این دوره یارانه با دوبرابر افزایش به دومیلیارد رسیده است. با توجه به پیش‌بینی‌ها به احتمال زیاد تمام این میزان استفاده خواهد شد و ممکن است میزان یارانه کم باشد که در صورت وقوع این اتفاق با همکاری آقای صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) این میزان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل خانه کتاب درباره اهمیت حوزه کودک و نوجوان در طرح تابستانه کتاب بیان کرد: در این دوره سعی کرده‌ایم با توجه به اینکه طرح با تعطیلی مدارس و زمان فراغت کودکان و نوجوانان همزمان می‌شود توجه ویژه‌ای به پتانسیل این حوزه سنی در تابستان داشته باشیم. چنانکه شعار این دوره «فراغتی و کتابی و گوشه چمنی» است مشخص است که می‌خواهیم فراغت تابستانه کودکان، نوجوانان و جوانان را در این طرح مورد توجه قرار دهیم.

او درباره میزان یارانه خریداران اظهار کرد:‌ در این دوره همچون گذشته مردم می‌توانند با ارائه کارت ملی تا سقف یک میلیون ریال از تخفیف استفاده کنند که میزان تخفیف کتاب‌های عمومی ۲۰ درصد و کتاب‌های کودک و نوجوان که هدف تشویق این دوره قرار گرفته‌اند ۲۵ درصد است. همچنین قرار است نشستی با ناشران کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری، شورای کتاب کودک و سایر فعالان این حوزه داشته باشیم.

جلیسه درباره کنترل کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: اگر کتاب‌فروشی میزان بیشتر از حد مشخص شده در معیارها، کتاب‌های دانشگاهی بفروشند، کف میزان یارانه‌اش افزایش نخواهد یافت و قطعاً از روند فروش جلوگیری می‌کنیم. البته قابل ذکر است کتاب‌فروشی‌های شرکت کرده در این طرح بیشتر کتاب‌فروشی‌های عمومی هستند. باید بپذیریم هر کتاب‌فروشی عمومی هم بخشی مربوط به کتاب‌های دانشگاهی دارد. همچنین دانشجویان قشر مهمی هستند که در این طرح از آن‌ها حمایت می‌شود پس فروش میزان معینی از کتاب‌های دانشگاهی معمولی است.

او درباره هماهنگی تخصیص یارانه به کتاب‌فروشی‌ها براساس فروش و امکانات‌شان شرح داد: از آنجایی که ما در این طرح‌ها به دنبال رونق کتاب‌فروشی‌ها هستیم کف مبلغ دو میلیون را برای همه در نظر گرفتیم. البته در دو طرح گذشته برخی از کتاب‌فروشی‌ها کف این میزان را پر نکردند، اما ما براساس هدفمان میزان کف یارانه آن‌ها را تغییر ندادیم. در مورد کتاب‌فروشی‌هایی که میزان فروش بیشتری داشتند نیز افزایش مبلغ به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود. اگر کتاب‌فروشی معیارها و قوانین را رعایت کند یارانه‌اش افزایش خواهد یافت. البته این افزایش منوط به رعایت فیلترها است.

مدیرعامل خانه کتاب درباره فروش اقلام غیر از کتاب  با یارانه کتاب گفت: البته در هر نظارتی خطا وجود دارد اما ضریب خطای نظارت بر این طرح کمتر از پنج درصد است. ما نظارت بر تابستانه کتاب را با توجه به پیشینه دو طرح قبلی قوی‌تر کردیم و در مرحله سوم فیلترهای بهتری اعمال می‌کنیم. اگر کتاب‌فروشی با این یارانه اقلامی جز کتاب ارائه کند از ادامه کارش جلوگیری می‌شود. ما به جز بررسی حضوری و الکترونیک امکان اطلاع‌رسانی از طریق مردم را هم به‌وجود آورده‌ایم.

طرح تابستانه کتاب از ۱۶ تیر همزمان با عید فطر آغاز می‌شود و تا پایان ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت؛ جلیسه درباره زمان تعیین شده برای این طرح گفت: این بازه یک ماهه را به این دلیل انتخاب کردیم که بیشترین رکود بازار نشر بعد از نمایشگاه کتاب و همزمان با آغاز تابستان به وجود می‌آید. قطعاً یک ماه زمان مناسبی برای استفاده از این طرح است.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor on