ایران به کمیته جهانی حقوق کودک گزارش می‌دهد!

عکس از فرزان طالبی

 ایران متعهد شد تا چهار ماه دیگر، درباره وضعیت حقوق کودکان در ایران به کمیته جهانی حقوق کودک گزارش دهد.

یک هیئت ایرانی به تازگی از سفری به ژنو و مقر کمیته جهانی حقوق کودک بازگشته است. هیئتی شامل دبیر مرجع ملی حقوق کودک، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، قاضی دادگاه اطفال، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و کارشناسان وزارت خارجه و دبیر خانه مرجع ملی به همراه مدیر دفتر یونیسف در تهران. 

در نشست‌های این گروه با رئیس دادگاه اطفال ژنو، سازمان‌های مردم نهاد سوییس و اعضای کمیسیون‌های حقوق بشر و رئیس کمیته جهانی حقوق کودک، وضعیت حقوق کودک در ایران بررسی شد. دبیر مرجع ملی حقوق کودک ایران به خبرگزاری مهر گفته که هیئت ایرانی در نشست گزارش دهی دانمارک و بلاروس شرکت کرده و با شیوه گزارش دهی و انتظارات اعضای کمیته جهانی حقوق کودک از گزارش کشورها، آشنا شده است.

ایران، در سال ۱۳۷۳ پیمان نامه جهانی حقوق کودک را پذیرفته است. پیمان نامه ای جهانی که حقوق اساسی کودکان در زمینه‌های مختلف مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بیان می‌کند. اکنون، ۱۹۳ کشور جهان پیمان نامه حقوق کودک را امضا کرده اند و ۱۴۰ کشور آن را اجرا می‌کنند. 

در ایران، با این که سال‌ها از پیوستن به پیمان نامه حقوق کودک گذشته، اما تنها چند ماه است که یک مرجع ملی به نام مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری تشکیل شده است. نهادی که مسئول نظارت بر اجرای پیمان نامه در ایران است و باید هر سال از وضعیت اجرای پیمان نامه در ایران به کمیته جهانی حقوق کودک گزارش دهد. 

 

Submitted by admin on