بازدید از کتابخانه های کوچک و دستاورد های آن هادر طبس

کمیته ی کتابخانه های کوچک وابسته به شورای کتاب کودک، از سال ۱۳۸۸ تا کنون، کتابخانه های دبستان اندیشه در روستای زردگاه (۲۴۵ کیلومتری طبس)، دبستان توحید و مدرسه ی راهنمایی همت در روستای نای بند (۲۴۰کیلومتری طبس) را تجهیز و راه اندازی کرده است. اعضای این کمیته هر دو ماه یکبار با کتابداران آن ها تماس می گیرند و برای شان کتاب می فرستند.

در اردیبهشت ۱۳۸۹، دو نفر از اعضای شورای کتاب کودک از این کتابخانه ها و نیز کتابخانه ی عمومی بخش دیهوک (۷۵ کیلومتری طبس) بازدید کردند تا چگونگی استفاده از کتاب های ارسالی شورای کتاب کودک را از نزدیک ببینند.
آن ها در این سفر با آقای احمدی، شهردار دیهوک ملاقات کردند. نمایندگان شورا در گفت وگو با شهردار دیهوک او را با فعالیت های شورای کتاب کودک،"فرهنگنامه ی کودکان ونوجوانان" و به ویژه کتابخانه های کوچک آشناکردند. سپس همراه شهردار به کتابخانه ی عمومی دیهوک که در ساختمانی مجهز و تازه ساز قرار دارد، رفتند. فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان، ارسالی از سوی شورا، در بخش کتاب های مرجع بزرگسال و دور از دسترس اعضای کودک و نوجوان قرار داشتند.  پس از صحبت با آقای افاضل رئیس کتابخانه، قرار شد فرهنگنامه ها به بخش کودک و نوجوان منتقل شوند. دو جزوه، مربوط به مناسبت ها و طبقه بندی موضوعی مدخل های فرهنگنامه نیز به کتابخانه داده شد. مجموعه کتاب های کمک درسی قلم چی که با هماهنگی شورا ارسال شده بود، در حال آماده سازی بود و پیشنهاد شد که هر چه زودتر در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. در پایان این دیدار، کتاب "به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند"  برای مراجعان بخش کودک ونوجوان کتابخانه خوانده، و درباره ی محتوای کتاب بحث و گفت و گو شد.

بازدید از کتابخانه های کوچک و دستاورد های آن هادر طبس

پس از آن اعضای شورا به  مدرسه – خوابگاه راهنمایی اسماء رفتند. کتابخانه در بخش خوابگاه قرار داشت که شامل دو قفسه با کتاب هایی بود که بدون در نظر گرفتن سلیقه و علاقه ی نوجوانان، از سوی اداره ی آموزش و پرورش فرستاده شده بود. این کتابخانه کتاب مرجع  نداشت. دو نماینده ی شورا درباره ی فرهنگنامه و ویژگی ها و سودمندی های استفاده از آن در پژوهش های دانش آموزی و تکمیل مطالب درسی، صحبت کردند و قول دادند یک دوره فرهنگنامه برای این کتابخانه بفرستند.
 آن ها، سپس ازدبیرستان – خوابگاه آسیه بازدید کردند. کتابخانه – آزمایشگاه این دبیرستان در زیر پله ها جاسازی شده بود، در حالی که مدرسه دارای زیربنای بزرگی بود  و اتاق سرایدار آن ۶۰ متر مربع وسعت داشت.در گفت و گو با شهردار،  نمایندگان شورا پیشنهاد کردند که محل کتابخانه به اتاق سرایدار که در ورودی مدرسه و جای مناسبی قرارداشت، منتقل شود.
 در حال حاضر، در مدرسه ی راهنمایی همت در روستای نای بند که ۱۰۰ خانواردر آن زندگی می کنند، ۱۲ دختر و ۲۰ پسر درس می خوانند. کتاب های ارسالی شورا در این مدرسه روی تاقچه ی اتاق کوچکی به نام کتابخانه (۲×۳ متر مربع) چیده شده بود. یک دوره فرهنگنامه در اتاق آموزگاران قرار داشت. دانش آموزان، فرهنگنامه را ندیده بودند، ولی آموزگاران در زنگ های تفریح آن ها را ورق زده بودند. دو جزوه ی گروه مروجان فرهنگنامه، از سوی اعضای شورا معرفی، و درباره ی کارکردهای مختلف آن با آموزگاران صحبت شد.سپس نما یندگان شورا فرهنگنامه را به کلاس ها بردند و روش استفاده از آن را  توضیح  دادند. این مدرسه رایانه داشت و آموزگاران گاهی می توانستند از اینترنت استفاده کنند. بنابراین، درباره ی سایت کتابک، شیوه ی استفاده و بخش های مختلف آن، توضیحات لازم به آن ها داده شد.

بازدید از کتابخانه های کوچک و دستاورد های آن هادر طبس

پس از آن، نمایندگان شورا به کتابخانه ی دبستان توحید در روستای نای بند رفتند. یک قفسه در راهرو  ورودی دبستان قرار داشت و در کنار آن فهرست کتاب های موجود، روی دیوار چسبانده شده بود. مراجعان می توانستند از روی آن، کتاب انتخاب کنند. نمایندگان شورا پس از توضیح درباره ی امتیازهای سیستم باز کتابخانه، پیشنهاد کردند اجازه داده شود مراجعان کتاب ها را از نزدیک ببینند تا امکان انتخاب بیشتری داشته باشند. سپس به کلاس ها رفتند، کتابخوانی کردند و به گفت و گو با دانش آموزان درباره ی زندگی، خوانده ها و خواسته های شان پرداختند.
آخرین بازدی دنمایندگان شورا از دبستان اندیشه در روستای زردگاه بود. این روستا ۲۰ خانوارو ۸۰ نفر جمعیت دارد. در تنها کلاس مدرسه، ۶ دانش آموز در ۵ پایه ی تحصیلی با یک مدیر – آموزگار درس می خوانند. آقای احسانی نژاد، مدیر- آموزگار مدرسه یک معلم واقعی است و دانش آموزان خود را بسیار دوست می دارد. از این رو، دانش آموزان کلاس اول این روستای دور افتاده ی کویری به راحتی کتاب می خو انند، گرچه نمی توان تأثیر کتاب های شورا ی کتاب کودک را که روی بندهایی از این طرف به آن طرف کلاس آویخته بودند، نادیده گرفت.

بازدید از کتابخانه های کوچک و دستاوردهای آن ها در طبس

اعضای کمیته ی کتابخانه های  کوچک شورا ، امیدوارند باز هم فرصت هایی فراهم شود تا بتوانند تمامی کتابخانه های زیر پوشش شورا ی کتاب کودک را از نزدیک  ببینند.

نویسنده
شهلا افتخاری
Submitted by editor6 on