بازی های محیط زیستی در خانه کتابدار کودک و نوجوان

باشگاه اطلاعات سبز چهارشنبه ٢٢ آذر در خانه کتابدار کودک و نوجوان کارگاهی با عنوان بازی های محیط زیستی را برای کودکان و خانواده ها برگزار کرد.

این کارگاه سومین کارگاه "باشگاه اطلاعات سبز" بود که به منظور بالا بردن سواد زیست محیطی خانواده ها برگزار شد. بنا به تعریف این باشگاه سواد زیست محیطی یا سبز به معنای "آگاهی از تاثیر انتخاب های یک شخص بر محیط زیست و شناسایی راه حل های پایدار و توانایی عمل به شیوه هایی زیست محیطی دوستانه و مناسب برای آن راه حل" است. در برگزاری این کارگاه انجمن طرح سرزمین، انجمن پایشگران حامی محیط زیست (پاما)، موسسه کاوشگران طبیعت دنیا کودکان و خانه کتابدار کودک و نوجوان همکاری داشتند.
در این کارگاه نزدیک به ۳۰ کودک و نوجوان از راه بازی با گربه سانان بزرگ ایران، زنجیره غذایی، تفکیک پسماند، گیاهخواران و گوشتخواران آشنا شدند.

در بازی "گربه سانان بزرگ ایران" کودکان ٩ تا ١۴ سال به کمک یک بنر چاپ شده که بر روی زمین پهن شده بود با ویژگی های گربه سانان ایرانی آشنا شدند. در این بازی ۴ کودک با پرش روی یکی از ویژگی های یک گربه سان به پرسش های مربی در مورد وضعیت کنونی، طعمه، زیستگاه و عادات آن حیوان پاسخ می دهند و یاد می گیرند.

بازی های محیط زیستی در خانه کتابدار کودک و نوجوان

در بازی "زنجیره غذایی" کودکان ۴ تا ١۴ سال با روابط بین عناصر تغذیه ای و چرخه غذایی آشنا شدند. در این بازی از بچه ها خواسته می شود هر کدام قسمتی از یک نخ کاموا را گرفته و در کنار هم یک زنجیر بسته را به وجود آورند. سپس مربی توضیح می دهد که چگونه به علت یکی از رفتارهای اشتباده که سبب انقراض یک جاندار می شود این زنجیره از بین می رود و جانداران از بین می روند. در این بازی کودکان در نقش جاندارانی هستند که یک چرخه را می سازند.

در بازی "تفکیک پسماند" کودکان و مادران به کمک سه سطل و ٢٧ توپ کوچک مطالبی درباره ی پسماند ها و زباله ها آموختند. در این بازی نخست مربی سه اصطلاح پسماند تر، خشک و خاص توضیح داد و سپس ٣ سطل در یک ردیف در فاصله ای حداقل ٢ متر از شرکت کنندگان قرار داده شد. هر بازیکن از داخل کیسه یک توپ را برداشته و نام پسماند روی آن را خوانده و پس از تشخیص آن را در سطل مورد نظر پرتاب می کرد. در پایان مربی توپ ها را از سطل ها خارج  و توضیح داد که آیا توپ ها بدرستی به داخل سطل ها انداخته شده است یا خیر.

چهارمین بازی "گیاهخواران و گوشتخواران" جهت آشنایی با گیاهان، گیاهخواران و گوشتخواران ایرانی برای گروه سنی ۴ تا ۱۴ سال اجرا شد. در این بازی هر یک از کودکان نام یکی از گونه های گیاهان، گیاهخواران و گوشتخواران را برای خودشان انتخاب کردند و سپس یک گیاهخوار یا گوشتخوار از محیط بازی خارج شد. سپس گیاهخوار یا گوشتخوار به کمک صدای دست زدن مربی باید غذای خود را پیدا می کرد.

باشگاه اطلاعات سبز باشگاهی است که انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران آن را راه اندازی کرده است و انجمن های فعال محیطی زیستی که تولید کنندگان این اطلاعات هستند و کتابخانه ها که ساماندهی و در دسترس قرار دادن اطلاعات را بر عهده دارند دو بال این باشگاه به شمار می آیند.
 

Submitted by editor3 on