بازی کن، بساز، بیاموز، کتاب های رایگان انجمن ترویج علم ایران برای کودکان و نوجوانان

انجمن ترویج علم ایران مدتی است که ۷ عنوان کتاب در زمینه علوم تجربی را به شکل دیجیتال بر روی سایت خود منتشر کرده است.

هدف انجمن از انتشار رایگان این کتاب ها دسترسی علاقمندان به علوم تجربی در سراسر کشور به متون علمی و کاربردی است.
این کتاب ها در سه زمینه علوم زمین، علوم زیستی و علوم فیزیکی اند. نویسنده در این کتاب ها به گیاهان و جانوران، زمین و بوم شناسی، فضا، آب و هوا، الکتریسیته و مغناطیس، ماده و انرژی و ماشین های ساده، نور و صوت می پردازد و با پیشنهاد فعالیت هایی ساده تلاش می کند کاربرد علوم تجربی را در امور زندگی روزمره به دانش آموزان دبستانی و دوره راهنمایی نشان بدهد.

بازی کن، بساز، بیاموز، کتاب های رایگان انجمن ترویج علم ایران برای کودکان و نوجوانان

در مقدمه این کتاب ها آمده است:‌ "تمام نوجوانان هنگامی که آموزش عمومی را تمام می‌‌کنند، باید درک درستی از ایده‌‌ها و روش‌‌های علمی داشته باشند و با تمرین مداوم روش علم‌‌آموزی به تفکر علمی دست یابند.
اکنون دانش‌‌آموزان صرفاً علوم را در حدی مطالعه می‌‌کنند که بتوانند امتحانات را با موفقیت بگذرانند. هر چند روش ارزشیابی در ایجاد این معضل نقش اساسی دارد، اما تمام مشکلات به آن محدود نمی‌‌شود. واقعیت این است که بسیاری از دانش‌‌آموزان هنگامی که مدرسه را تمام می‌‌‌‌کنند، بین علوم تجربی و زندگی روزمره‌‌شان ارتباطی نمی‌‌بینند و نمی‌‌‌‌توانند ازمهارت‌‌هایی که در یادگیری علوم تجربی کسب کرده‌‌اند – مثل برقراری ارتباط، تصمیم‌‌گیری‌‌های آگاهانه و استفاده ی درست و ممکن از فناوری- در حل مسائل روزمره ی زندگی بهره بگیرند. در حالی که نقش علوم تجربی در آموزش کودکان و نوجوانان این است که آنان را به توانایی‌‌هایی مجهز کند که در زندگی روزمره و در حل مسائلی که به گونه‌‌ای تفکر علمی می‌‌طلبند، به کار آیند.

بازی کن، بساز، بیاموز، کتاب های رایگان انجمن ترویج علم ایران برای کودکان و نوجوانان

برای رسیدن به این هدف با ارزش، معلم، دانش‌‌آموز، والدین و همه کسانی که نقشی در آموزش علوم تجربی دارند به ابزاری نیازمندند که آنان را در تحقق این هدف‌ها یاری کند. یکی از مهم‌‌ترین این ابزارها، منابع مناسب هستند؛ منابعی که برای دانش‌‌آموز جذاب و ملموس باشند و نیز بتوانند معلم را در پرورش نگرشی که دانش‌‌آموز را به یادگیرنده‌‌ای مادام‌‌‌‌العمر تبدیل کند، یاری دهند.
مجموعه «بازی کن، بساز، بیاموز» تمام این ویژگی‌‌ها را دارد. سادگی و جذابیت فعالیت‌‌های این کتاب‌‌ها، مرتبط بودن آن‌‌ها با زندگی روزمره دانش‌‌آموز و نیز با برنامه درسی علوم تجربی دوره ی آموزش عمومی باعث شد انجمن ترویج علم ایران این کتاب‌ها را برای ترجمه و نشر بر‌‌گزیند."

مترجم این مجموعه شاهده سعیدی دانش آموخته ی رشته ی فیزیک از دانشگاه تهران و از مترجمان و ویراستاران ادبیات کودکان است.
ناشر این مجموعه، انجمن ترویج علم ایران، مؤسسه ای غیر انتفاعی است که از سال ۱۳۸۰  و با هدف عمومی‌‌سازی علم تشکیل شده است و در زمینه های علمی، آموزشی و پژوهشی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند.

علاقمندان می توانند این کتاب ها را از سایت ترویج علم ایران دانلود کنند.

درباره انجمن ترویج علم ایران بیشتر بدانیم

 

Submitted by editor3 on