بدرود تصویرگر "رنگین کمان کودکان!"

نسرین خسروی، تصویرگر نام آشنا و پرافتخار ادبیات کودک ایران، روز جمعه سوم اردیبهشت، به سبب بیماری سرطان در کانادا درگذشت و روز گذشته در شهر تورنتو به خاک سپرده شد.

خسروی، با تصویرگری بیش از ۲۸ کتاب کودک و نوجوان، جایزه های داخلی و بین المللی بسیاری را در زمینه تصویرگری کتاب های کودکان به خود اختصاص داده است که از جمله می توان به مدال طلا وجایزه نخست دوسالانه تصویرگری نوما در سال ۲۰۰۱، دیپلم افتخار یونیسف، دیپلم افتخار شورای کتاب کودک، جایزه و دیپلم افتخار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اشاره کرد. نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲ از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن شد.

افزون بر تصویرگری کتاب کودک، نسرین خسروی تاکنون ۱۶ نمایشگاه فردی و گروهی در ایران و جهان برگزار کرده است. او در موزه هنرهای معاصر تهران، گالری خانه هنرمندان تهران، دوسالانه تصویرگری نوما در ژاپن و دوسلانه بین المللی تصویرگری در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی نمایشگاه هایی برپا کرده است.

خسروی در سال ۱۳۲۹ در تهران زاده شد و در سال ۱۳۵۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. او تصویرگری کتاب کودک را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرد و سه اثر تا پیش از انقلاب از او منتشر شد. کتاب های قصه ی دوستی، بچه ها شما در هر کاری آزادید و سنجاب آشپز از جمله این آثارند.

خسروی در سال ۱۳۶۹ با تصویرگری کتاب "عکاس در حیاط خانه ی ما منتظر بود" نوشته احمد رضا احمدی در انتشارات همگام دوباره به عرصه تصویرگری کتاب کودک گام گذاشت و تجربه متفاوتی از سه اثر گذشته خود را آغاز کرد . تصویر های او بر روی کتاب "سفید برفی" نوشته منیرو روانی پور (۱۳۷۰) را می توان حد فاصلی میان آثار گذشته خسروی و بقیه آثار او دانست.

یباترین ستاره جهان" سرآغاز تجربه جدید خسروی در دنیایی است که شخصیت ها به راحتی در فضا شناور شده اند و فضا سازی با رعایت قوانین پرسپکتیو را کنار زده است. به گفته خودش،‌ در آثاری هم چون "زیباترین ستاره جهان" نوشته منیرو روانی پور ( ۱۳۷۱) و یا "کدو قلقله زن" نوشته منیرو روانی پور و چندین اثر دیگر، او تحت تاثیر مارک شاگال و پل کله ، به سبک دیگری روی آورد که تا سال ها آن را در کتاب های متفاوت دنبال کرد.

از جمله کتاب های این هنرمند می توان از "رنگین کمان کودکان"، سروده اسدالله شعبانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، "هوای بچگی" اثر مه دخت کشکولی از انتشارات شباویز، "مواظب بند کفش های تان باشید" از نقی سلیمانی از انتشارات فرهنگ گستر، "چکه ای آواز، تکه ای مهتاب" سروده ناصر کشاورز از انتشارات کانون، "تا مدرسه راهی نیست" از اثر علی اکبر ایراندوست از انتشارات کانون، "پولک ماه" سروده اسدالله شعبانی از انتشارات کانون را نام برد.

کتابک به نمایندگی از سوی شورای کتاب کودک ، ‌موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و خانه کتابدار در گذشت این بانوی هنرمند را به همه دوستداران کتاب کودک تسلیت می گوید . یادش گرامی باد!

Submitted by admin on