برای تابستان فرزندانتان چه اندیشیده اید؟

تابستان فرصت خوبی است تا انرژی كودكان را در جهت ایجاد شوق كتاب خواندن به كار گیریم و تلاش كنیم كه آن ها شادمانی و لذت را در كتاب كشف كنند و دید خوبی نسبت به آن پیدا كنند تا موجب درك ارزش كتاب و ایجاد عادت به مطالعه در آن ها شود.

برای رسیدن به این هدف فعالیت های زیر پیشنهاد می‌شود:
ـ هر مدرسه یك روز هفته را پایگاه كتابخوانی اعلام كند. در این روز می توان برای کودکان و نوجوانان برنامه های  شعر خوانی، داستان خوانی، قصه گویی،‌ نمایش خلاق و ده ها برنامه دیگر در زمینه خلاقیت ادبی اجرا کرد.

ـ در كتابخانه‌های كودك و نوجوان و یا در كتابخانه‌های عمومی كه بخش كودك و نوجوان دارند می‌توان با دعوت همگانی از كودكان و نوجوانان، به وسیله اعلامیه، اخبار استان و یا از طریق سایت‌ها آنان را به برنامه های كتابخوانی و استفاده از كتابخانه دعوت کرد. گیرایی طرح های کتابخوانی برای جلب کودکان و نوجوانان از اهمیت ویِژه ای برخوردارند. می توان بر روی طرح ها نام های برانگیزاننده ای «بچه‌ها! كتاب»  گذاشت. اجرای برنامه هایی همچون برگزاری نشست های شعر خوانی، کتابخوانی،‌قصه گویی، شاهنامه خوانی، ‌نمایش خلاق، ‌نقاشی خلاق، بازی های سنتی و یا کارگاه های محیط زیست می توانند کودکان و نوجوانان بیشتری را به کتابخانه جلب کنند. 
     
ـ برگزاری نمایشگاه كتاب در آموزشگاه ها، ‌فرهنگسرا ها و یا کتابخانه ها و معرفی كتاب های مناسب به کودکان و نوجوانان و خانواده های آن ها.
ـ تدارك اردوهای كتابخوانی برای دانش‌آموزانی كه در برنامه‌ها شركت كرده‌اند.

از سوی دیگر خانواده ها نیز می توانند در ترویج   کتابخوانی در تابستان نقش مهمی داشته باشند. پیشنهادهای زیر بر پایه تجربه های موفق شماری از مروجان بنا شده است:
ـ فرزندانتان را تشویق كنید كه در تابستان در كتابخانه شخصی‌شان را به روی دوستان خود در محله و یا همشاگردی های خود بگشایند و به آن ها کتاب امانت دهند. در صورت امکان اجازه دهید فرزندان شما و دوستانشان هفته ای یک بار در پاركینگ محل زندگی یا در یکی از اتاق های خانه‌ دور هم جمع‌شوند تا درباره كتاب هایی كه خوانده‌اند با یکدیگر گفت و گو کنند.
ـ یك فرد علاقه‌مند در هر فامیل می‌تواند در تعطیلات همه كودكان و نوجوانان فامیل را هفته‌ای یك یا دو بار برای نشست های شعرخوانی، كتاب‌خوانی قصه گویی،‌ شاهنامه خوانی یا دیگر برنامه های گروهی خلاقیت ادبی دور هم جمع كند.
ـ در مجتمع‌های مسكونی با جلب موافقت هیأت مدیره مجتمع برای كودكان و نوجوانان برنامه های كتابخوانی،‌ قصه گویی، نمایش خلاق و یا برگزاری نمایشگاه کتاب ترتیب دهید.
ـ در پارك‌ها و محل‌هایی كه معمولاً خانواده‌ها شب‌ها برای تفریح و شام خوردن دور هم گرد می آیند، می توانید ‌برنامه های قصه‌گویی، شاهنامه خوانی و یا کتابخوانی با صدای ترتیب دهید.
ـ در خانواده ساعتی را برای خواندن جمعی اختصاص دهید تا همزمان با تقویت روابط خود با فرزندانتان، آن ها را به مطالعه بیشتر علاقه‌مند کنید.

در اجرای همه این برنامه ها نکات زیر را رعایت کنید:
• شادی و لذت كودكان و نوجوانان در اولویت‌ قرار دارد.
• برای انجام این برنامه ها زور یا اجبار  به کار نبریم
• در پایان تابستان در هر کجا که هستیم نمایشگاهی از كارهای هنری و ادبی  كودكان و نوجوانان برگزار کنیم.
• در همه موارد آموزش بزرگترها را نیز فراموش نكنیم. با برگزاری نشست های گوناگون درباره اهمیت کتابخوانی و نقش آن در سلامت روحی و روانی فرزندانشان با آن ها گفت و گو کنیم.
 

Submitted by editor6 on