برای روز ملی مبارزه با کیسه های پلاستیکی آماده شویم

 ۲۱ تیر روز ملی "بدون کیسه پلاستیکی" در راه است.

۲۱ تیر روزی است برای تمرین استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی و آگاهی درباره ی خطرات آن ها.
کیسه های پلاستیکی از سال ١۹۷۷ وارد زندگی ما شده اند و اکنون زندگی بدون آن‌ها برای ما ناممکن به نظر می رسد. سالانه بین ۵٠٠ میلیارد تا ١ تریلیون کیسه پلاستیکی در جهان استفاده می شود. اما سرعت تجزیه و بازگشت آن به چرخه ی طبیعت بسیار کند و ناچیز است و همین امر سبب آلودگی شدید محیط زیست شده است.

 برای روز ملی مبارزه با کیسه های پلاستیکی آماده شویم

هم اکنون در سراسر جهان جنبشی برای مبارزه با تولید و استفاده از کیسه های پلاستیکی به راه افتاده است و کشورهای جهان تلاش می کنند با  ممنوع کردن کیسه های پلاستیکی در فروشگاه ها، مالیات بستن بر آن ها یا تشویق برای استفاده از پاکت های کاغذی و بیوپلاستک ها از آلودگی بیشتر جلوگیری کنند.
در مورد کارآمد بودن برخی از این راه حل‌ها تردید وجود دارد. اما کارشناسان همگی بر این باورند که آموزش کودکان و حساس کردن آن ها نسبت به این مشکل راهکاری موثر و قابل اطمینان برای کاهش آلودگی محیط زیست در آینده است. با برنامه ریزی کردن برای این روز و ترتیب دادن یک یا چند فعالیت هدفمند برای کودکمان نقش خود را در این جنبش جهانی ایفا کنیم.

 چند پیشنهاد برای برگزاری روز بدون کیسه پلاستیکی:

  • کودکتان را تشویق کنید به دوستش کیسه پارچه ای هدیه بدهد
  • کتاب هایی با موضوع حفظ محیط زیست به کودکتان هدیه بدهید
  • با کیسه های پلاستیکی یک اثر هنری یا کابردی بیافریند.
  • با کودکتان پرسش هایی مانند "هر هفته چه تعداد کیسه پلاستیکی در خانه مان جمع می شود؟" یا " از این کیسه های پلاستیکی چه استفاده ای می کنیم" یا  "چقدر کیسه پلاستیکی در کف کوچه و خیابان ما ریخته شده است" مطرح کنید و تلاش کنید پاسخ آن ها را دریابید. 
     

درباره اثرات کیسه های پلاستیکی بر محیط زیست بیشتر بدانیم

Submitted by editor3 on