برنامه ای که هزاران مدرسه در آن شرکت می کنند

 مسابقه بلند خوانی  برای دانش آموزان از سال ۱۹۶۰ هر سال از طرف انجمن کتاب فروشان، با همکاری کتابفروشان، کتابخانه ها و مراکزآموزشی در آلمان برگزار می شود.

 هدف از برگزاری این مسابقه تشویق کودکان به کتابخوانی و کشف لذت خواندن است. در این مسابقه فقط دانش آموزان کلاس ششم تمام مراکز آموزشی می توانند شرکت کنند. ازهر دانش آموز کلاس ششم که به خواندن علاقه دارد دعوت می شود که کتاب مورد علاقه خود را معرفی کند و بخشی از آن را به صدای بلند بخواند.

شرکت در این مسابقه به کودکان امکان می دهد که کتاب دلخواه خود را معرفی کنند و در ضمن با برترین های ادبیات کودکان و نوجوانان آشنا شوند و افزون بر آن جایزه ای نیز برنده شوند. این مسابقه هر سال  در ماه مهر آغاز می شود و مراکز آموزشی و دانش آموزان تا آخر ماه آذر فرصت دارند تا برای شرکت در آن ثبت نام کنند. مسابقه در آغاز در سطح کلاس، سپس مدرسه، شهر، بخش و استان برگزار می شود. سرانجام در ماه خرداد برندگان ۲۷ استان می توانند در مسابقه نهایی که در کتابخانه ملی آلمان برگزار می شود،  با هم به رقابت بپردازند.

هر شرکت کننده باید ابتدا حدود سه تا پنج دقیقه بخشی از کتاب دلخواه خود را در برابر هیئت داوران بخواند و سپس متنی را که هیئت داوران برای او انتخاب کرده، به صدای بلند بخواند. انجمن کتابفروشان دفترچه رهنمودی نیز در اختیار مربیان، برگزارکنندگان و دانش آموزان قرار می دهد. آن ها همچنین می توانند با سرزدن به سایت این انجمن از شرایط شرکت در مسابقه و شیوه برگزاری آن آگاه شوند و از رهنمودهای این انجمن بهره ببرند.

برای نمونه انجمن پیشنهاد می کند که این مسابقه نباید فعالیتی جدا از دیگر فعالیت ها در مدرسه باشد، بلکه می تواند فرصتی برای اجرای برنامه های گوناگونی پیرامون کتاب باشد. دانش آموزان افزون بر تمرین بلندخوانی می توانند در اجرای این برنامه ها شرکت کنند. برنامه هایی مانند:

  • برگزاری نمایشگاهی در کلاس درس، مثلا از کتاب های مورد علاقه کودکان
  • بحث و گفت و گو درباره عادت کتابخوانی و علاقه به خواندن
  • اجرای تئاتر، ایفای نقش، کتابخوانی روی صحنه، اجرای برنامه رادیویی
  • تاسیس کتابخانه ای در کلاس درس
  • پیشنهاد برای خرید کتاب برای کتابخانه مدرسه
  • کتابخوانی یک نویسنده در کلاس
  • بازدید از یک کتابفروشی و یا کتابخانه
  • بررسی یک کتاب و نوشتن نقدی بر آن 
  • درست کردن کتاب

این مسابقه بلندخوانی امسال برای پنجاه و سومین بار در آلمان برگزار می شود و هر سال بیش ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۸ هزار مرکز آموزشی در آن شرکت می کنند.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on