برنامه ترویج کتابخوانی «در خواندن غرق شو»

«شهر را قرمز کن» اصطلاحی برای ابراز خوشحالی و جشن است. در ساختاری مشابه، این اصطلاح به معنای «در خواندن غرق شو» برنامه‌ای برای تقویت خواندن، حرف زدن و شعر گفتن برای کودکان از هنگام تولدشان است.

برنامه «در خواندن غرق شو»

روندا برین، مدیر مدرسه دولتی پارکس، مدرسه‌ای دولتی در ایالت نیو سوت ولز در استرالیا متوجه تعداد بالای کودکانی شد که زبان را در مدرسه با تاخیر می‌آموزند. بنابراین در سال ۱۹۹۶، به همراه دیگر مشارکت‌کنندگان جامعه، ایده‌ای طرح‌ریزی کرد تا بر اساس آن در تمامی بخش‌های جامعه محیطی غنی به لحاظ زبانی از هنگام تولد برای کودکان ایجاد شود و تمامی بخش‌های جامعه به شکلی همگانی به خواندن روی آورند.

این ایده هر چه بیشتر رشد کرد و رشد کرد و پیام خود را از راه‌‌های خلاق و جالب گستراند و در سال ۲۰۰۴، برنامه «در خواندن غرق شو» نامیده شد. کتاب‌ها افزون بر پارک‌ها و فروشگاه‌های خرید، به بخش زایمان بیمارستان‌ها و هر جایی که ممکن بود کودکان و خانواده‌هایشان در آنجا حضور داشته باشند، برده شدند.

 

در خواندن غرق شو

 

یکی از ایده‌های این برنامه، ایده داستانی خواندن برای یک تخم‌مرغ، به عنوان بخشی از برنامه‌های سال‌روز خواندن همگانی در نظر گرفته شد. بر اساس این ایده داستانی، عروسکی که سمبل پارک‌ است و برای کودکان کتابخوانی می‌کند، نیاز به یک کمک جدید دارد، بنابراین برنامه خواندن برای یک تخم پرنده جدید شروع می‌شود.

 

برنامه در خواندن غرق شو

 

برای این تخم پرنده کتاب و شعر خوانده و با او حرف زده می‌شود تا زمانی که در روز جشن، موجود داخل تخم‌ از آن بیرون می‌آید. این ایده اکنون راهی را به سوی انجمن‌های دیگر گشوده است تا عروسک سمبل کتابخوانی خود را پرورش دهند و از این راه اعضای انجمن‌ها و سازمان‌ها را سریع‌تر در این پروژه گرد هم آورند.

درحال حاضر بیش از ۵۰ انجمن در ۵ ایالت مختلف وجود دارند که درحال اجرای این برنامه هستند: از سوان در ژاپن تا کسترتون، ویکتوریا یا کیرنس در کویین آیلند. در ماه می ۲۰۱۷ «نقاش‌ها» از تمام دنیا برای ششمین کنفرانس سالانه «از هر کوه بالا برو و آوازخوان» در بلو مانتنز در استرالیا گرد هم آمدند.

در کنار برنامه سالانه روز خواندن، برنامه «در خواندن غرق شو» همه را تشویق می‌کند که در طول سال هوشمندانه‌تر عمل کنند و فکر کنند که چگونه می‌توانند خواندن، صحبت کردن و آوازخوانی را در همه کارهای روزانه خود قرار دهند! بنابراین شراکت‌های بیش‌تری احتمال وقوع پیدا می‌کنند. پرستارها هنگام دیدار در خانه کودکان با خودشان کتاب به همراه خواهند داشت؛ جعبه‌های امانت کتاب در هر مکانی که کودکان و خانواده‌هایشان در آن رفت‌وآمد دارند، قرار می‌گیرد مانند مطب‌ها، بانک‌ها، سنترلینک و مراکز پلیس. به عنوان نمونه در ایستگاه پلیس بلکتان در سیدنی غربی، کارمندان کتاب‌های کودکی خود را که در گذشته مورد علاقه‌شان بوده است برای جعبه امانت کتاب می‌آورند و باب فیتزجرالد، فرمانده محلی، ماموران را تشویق می‌کند هنگامی که کودکی را که قربانی خشونت‌های خشونت‌های خانگی است، به اداره می‌آورند، برای او کتاب ببرند. امروزه کتاب‌ها در ماشین‌های پلیس به صورت آماده وجود دارند.

هر محلی که این پروژه را اجرا می‌کند، شکل خاص خودش را با توجه به جامعه‌اش می‌گیرد. در بعضی مناطق، برنامه «در خواندن غرق شو» از سوی بزرگان محلی گردانده می‌شود که این برنامه را با توجه به جامعه‌شان تدوین می‌کنند.

و مانند دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ایبی) در برخی از مناطق هم کتاب‌هایی را برای کودکانی می‌فرستند که در بحران زندگی می‌کنند؛ مانند آتش‌سوزی در منطقه بلومانتز یا کودکان بی‌سرپرست در نورا. اگر دوست دارید که بیش‌تر در رابطه با برنامه «در خواندن غرق شو» اطلاعات کسب کنید یا این که چگونه در این برنامه شرکت کنید، به این وب سایت مراجعه کنید: www.paintthetownread.info.

 

برگردان:
مهگل محمدی
منبع
IBBY Australia August newsletter
Submitted by editor71 on