برنده جایزه یک میلیون درهمی معرفی شد!

یک کتاب مصری برنده سال ۲۰۱۰ گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان عرب شد.

جایزه ادبیات کودک اتصالات، دومین جایزه یک میلیون درهمی خود را به کتاب "نقطه سیاه" یا (النقطه السوداء) اهدا کرد. ولید طاهر، نویسنده و تصویرگر این کتاب از کشور مصر است.

کتاب نقطه سیاه، برای رسیدن به این جایزه بزرگ مراحل دشوار و گوناگونی را از سر گذرانده و رقیبان بسیاری را هم پشت سر گذاشته است. چهار کتاب از کشورهای مصر، فلسطین و لبنان، رقیبان کتاب نقطه سیاه در مرحله پایانی جایزه بودند.  پس از دریافت جایزه یک میلیون درهمی، نیمی از آن به ناشر کتاب می رسد و نیم دیگر باید بین نویسنده و تصویرگر کتاب تقسیم شود.

جایزه اتصالات، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان عرب و گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان پس از جایزه سوئدی یادبود آسترید لیندگرن است. انتشارات کلمات (UAEBBY) به سرپرستی دختر شیخ امارات متحده عربی، که نماینده ملی امارات در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است اداره کننده این جایزه است. دیروز سلطان بن محمد القصیمی، شیخ شارجه، امیر امارات متحده عربی کتاب برنده جایزه و ناشر مصری آن را تحسین کرد.

به دست آوردن جایزه اتصالات، دشوار است. ناشران باید کتاب‌هایی را برای دریافت جایزه معرفی می‌کنند که ۱۷ ویژگی تعیین شده از سوی برگزار کنندگان را داشته باشند. برای نمونه، کتاب‌ها باید در سه سال گذشته برای نخستین بار چاپ شده باشند. به زبان عربی و تالیفی باشند. مخاطب کتاب‌ها هم باید کودکان تازه متولد شده تا ۱۴ ساله باشند. کتاب‌هایی که برای دریافت جایزه اتصالات نامزد می شوند مدیر انتشارات کلمات، هدف از برگزاری مسابقه را بهبود کیفیت ادبیات کودک عرب زبان و بالا بردن اعتبار آن در سطح بین المللی می داند.

 جایزه اتصالات سال گذشته نخستین دور خود را برگزار کرد. شرکت چندرسانه ای اتصالات در امارات، پشتیابان مالی این جایزه است. این جایزه به شکل سالانه برگزار می شود.

 

Submitted by admin on