برندگان جایزه بین‌المللی سوادآموزی سال ٢٠١۴ یونسکو معرفی شدند

طرح‌های سوادآموزی کشورهای اکوادور، بورکینا فاسو، الجزایر، اسپانیا و آفریقای جنوبی برترین طرح‌های سوادآموزی سال ٢٠١۴ یونسکو شناخته شدند.

طرح کشور اکوادور با عنوان "آموزش پایه برای جوانان و بزرگسالان" که از سوی وزارت آموزش و پرورش این کشور معرفی شد، نزدیک به ٣٢۵٠٠٠ نفر را از سال ٢٠١١ تحت پوشش خود قرار داده است. این برنامه علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن به افراد، شامل آموزش شهروندی، بهداشت و تغذیه نیز است. علاوه بر این، آموزش افراد بومی به زبان مادری با در نظر گرفتن بینش آنان نسبت به جهان پیرامون‌شان، از ویژگی‌های دیگر این طرح است.

برندگان جایزه بین‌المللی سوادآموزی سال ٢٠١۴ یونسکو معرفی شدند

انجمن حمایت از آموزش غیررسمی بورکینا فاسو نیز با طرح خود با عنوان "توانمندسازی زنانی که در فقر مطلق به سر می‌برند در طرح بورکینا فاسو" از دیگر طرح‌های برگزیده این برنامه بود. هدف از این طرح که در سال ١٩٩٧ پایه ریزی شد، بهبود وضعیت زندگی زنان از طریق سوادآموزی، بهداشت و توسعه اقتصاد پایدار و نیز فراهم‌ کردن تسهیلات اعتباری خرد برای آن هاست. در این طرح، تاکنون ١٨٠٠٠ زن در این کشور، که جامعه ای چند زبانه و چند فرهنگی است، آموزش دیده اند. این طرح از طریق اجرای فعالیت‌های گوناگون به پنج زبان رایج بورکینا فاسو در مقابله با فقر، بیابان‌زدایی و آلودگی نقش به‌سزایی داشته است.

برندگان جایزه بین‌المللی سوادآموزی سال ٢٠١۴ یونسکو معرفی شدند

انجمن سوادآموزی IQRAA الجزایر، که در زبان عربی به معنای خواندن است، یک سازمان غیردولتی است که در سال ١٩٩٠ با هدف اجرای برنامه "سوادآموزی، آموزش، و وارد کردن زنان در امر آموزش" ایجاد شد. این انجمن در برنامه خود با اتخاذ رویکردهای جامع و خلاق تلاش می‌کند تا زنان بسیار فقیر مناطق دور افتاده را از طریق مجموعه‌ای از آموزش‌ها در زمینه سوادآموزی و مهارت‌هایی که باعث کسب درآمد می‌شود، وارد فعالیت های اجتماعی کند و از طریق مراکز معتبر آموزش حرفه‌ای، سوادآموزی را به فعالیت‌های درآمدزا، تبدیل می‌ کند. این برنامه تاکنون بیش از ١٧٠٠٠ نفر را تحت پوشش خود قرار داده است و همچنین به افرادی که پیش تر از این طریق آموزش دیده‌اند نیز با ارائه مشاوره‌های قانونی در مدیریت مشاغل جدیدشان کمک می‌کند.

طرح "شبکه‌سازی به‌عنوان یک پروژه آموزشی" که توسط مدرسه یادگیری مادام العمر در زمینه توسعه اجتماع پولیگونسور اسپانیا (Poligono Sur)، جامعه‌ای متشکل از مهاجرین، اجرا شد، از دیگر طرح‌های برگزیده این جایزه بود. طرح مذکور برای بخش دورافتاده سویل اسپانیا که به لحاظ فرهنگی نامتجانس است و در آن مهاجرانی از آفریقای جنوبی و افرادی از مردم رومانی زندگی می‌کنند، اجرا شده است. در این طرح، سوادآموزی، آموزش حرفه‌ای، آموزش به بازماندگان از تحصیل برای دریافت مدرک تحصیلی، و نیز آموزش مهارت‌ها برای استخدام و کارآفرینی ارائه می‌شود. این طرح همچنین از طریق یکسری فعالیت‌های گروهی نظیر موسیقی و تئاتر، آگاهی‌های فرهنگی و بوم‌شناختی را افزایش می‌دهد. برنامه ابتکاری مذکور، به‌ طورموفقیت‌آمیزی، سواد پایه را به عنوان بستری برای فرآیند‌های بزرگتر توسعه اجتماعی قرار می‌دهد و توان بالقوه سوادآموزی را به لحاظ سرعت بخشی به توسعه و دگرگونی، به خوبی نشان می‌دهد.

آخرین طرح ابتکاری پذیرفته شده، طرح مشترک موسسه زبان و سوادآموزی مولتنو( Molteno) ی آفریقای جنوبی و موسسه سوادآموزی بین‌المللی آمریکا با عنوان "پل‌هایی برای نوآوری در آینده" است. این طرح ابتکاری با استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، تمامی گروه‌های سنی در مناطق روستایی و دورافتاده شهری را توانمند می‌سازد. بدین ترتیب که به کودکان، جوانان، و بزرگسالان، سواد و کامپیوتر را از طریق تعاملات فناوری ارتباطات و اطلاعات، به زبان انگلیسی و سه زبان آفریقایی، آموزش می‌دهد. این برنامه که از سال ٢٠٠٧ آغاز شده است، ٣٠٠٠٠ کودک مدرسه ای و ۶٠٠٠ جوان و بزرگسال را در مراکز آموزش پایه بزرگسالان، تحت پوشش قرار داده است. این طرح، همچنین از طریق ارائه مواد آموزشی با موضوع های: بهداشت، محیط زیست، توسعه اجتماعی و آموزش حرفه‌ای، به توسعه پایدار می‌پردازد. این برنامه نمونه‌ای از مشارکت موفق شمال- جنوب بین موسسه سوادآموزی بین‌المللی دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا و یک سازمان ملی در آفریقای جنوبی است که در چندین کشور آفریقایی فعالیت دارد.

برنامه جایزه های سوادآموزی یونسکو هر سال اجرا می شود و فراخوان آن از طریق سایت کمیسیون ملی یونسکو و اطلاع رسانی به مراکز و سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود
 

Submitted by editor3 on