برندگان جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن معرفی شدند

برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن، برجسته ترین جایزه ادبیات کودک جهان، در سال ۲۰۱۲ معرفی شدند.

ماریا ترزا آندروتو، نویسنده اهل کشور آرژانتین، در بخش تالیف و پیتر سیس از کشور چک، در بخش تصویرگری برنده جایزه هانس کریستین اندرسن شدند. نام برندگان برابر یک سنت همیشگی در روز ۱۹ مارس، ۲۹ اسفند، در جریان نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا در ایتالیا اعلام شد.

برندگان جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن معرفی شدند

هیئت داوران جایزه، دلیل برگزیدن ماریا ترزا آندروتو را توانایی او در آفرینش آثار اصیل با تمرکزی ویژه بر زیبایی شناسی دانستند. داوران آثار او را عمیق و شاعرانه توصیف کرده اند. موضوع کتاب های آندروتو، بسیار گوناگون است از مهاجرت، دنیاهای درونی انسان ها، نابرابری تا عشق، فقر، خشونت و فعالیت های سیاسی. آندروتو، موفق شد از میان ۲۷ نویسنده از کشورهای مختلف عضو دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان که نامزد دریافت جایزه در بخش تالیف بودند، این جایزه را به دست آورد.

برندگان جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن معرفی شدند
 

پیتر سیس، ‌برنده جایزه تصویرگری هانس کریستین اندرسن نیز به سبب اصالت شگفت انگیز و خلاقیت عمیقش در آفرینش آثار برگزیده شده است. داوران توانایی او در مربوط کردن موضوع های مختلف در داستان های پیچیده و چند لایه ستایش کرده اند. داوران به طور ویژه پیتر سیس را به سبب توانایی اش در به کار گیری تکنیک ها و طراحی های مختلف در کنار رویکرد خلاقش در برقراری یک تعادل ظریف بین عناصر فانتزی و واقعی در تصویرگری موضوع های مستند و تاریخی ستودند. پیتر سیس از بین ۳۰ تصویرگر برتر از کشورهای مختلف که برای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن نامزد شده بودند، برگزیده شد.

جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، هر دو سال یکبار از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به یک نویسنده و یک تصویرگر برتر اهدا می شود. گزینش برندگان را یک هیئت داوران بین المللی انجام می دهد. امسال سحر ترهنده کارشناس تصویرگری و عضو شورای کتاب کودک، داور ایرانی این جایزه بود. برندگان جایزه لوح و مدال هانس کریستین اندرسن را در جریان سی و سومین کنگره جهانی IBBY که تابستان امسال در لندن پایتخت انگلستان برگزار می شود، دریافت خواهند کرد.

Submitted by admin on