برندگان جایزه هانس كریستین اندرسن چه كسانی خواهند بود؟

 روز دوم فروردین ماه ۱۳۸۹برندگان جایزه هانس كریستین اندرسن در یك كنفرانس مطبوعاتی در نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا از سوی زهره قایینی، رییس هیئت داوران این جایزه اعلام خواهد شد.

جایزه اندرسن از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک بار به یک نویسنده و یک تصویرگر اهدا می شود. نامزدهای این جایزه از سوی نهاد های عضو این دفتر بین المللی معرفی می شوند. نهاد های ملی که تنها معیارشان کیفیت بالای ادبی و هنری آثار است و چون این نهادها از سوی کارشناسان ادبیات کودکان اداره می شوند، گزینش های آن ها می تواند با استانداردهای ادبی جهانی بیشتر هماهنگ باشد. در ایران شورای کتاب کودک مسئولیت معرفی نامزدهای این جایزه را بر عهده دارد. امسال از ایران احمدرضا احمدی -نویسنده- از سوی شورای کتاب کودک برای دریافت این جایزه به داوران بین المللی معرفی شده است.
جایزه اندرسن به مجموعه آثار یک نویسنده و یا تصویرگر تعلق می گیرد و به افرادی اهدا می شود که آثارشان بتواند سهم جاودانه ای در ادبیات کودکان جهان داشته باشد. این جایزه که از سال ۱۹۵۶ ابتدا تنها به نویسندگان و سپس از سال ۱۹۶۶ به تصویرگران نیز داده شده است،‌ قدیمی ترین و پرافتخارترین جایزه ادبیات کودکان جهان است و به نوبل کودکان نیز معروف شده است. باید یاد آوری کرد که این جایزه جنبه مالی ندارد و تنها به سبب جایگاهش در ادبیات کودکان جهان به این اهمیت دست یافته است. برای آشنایی بیشتر با جایزه اندرسن این جا کلیک کنید.
‌زهره قایینی برای آشنایی علاقه مندان با كاندیداهای جایزه اندرسن در سال  ۲۰۱۰، سایتی را به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی كرده است. مهرداد محمدی و مینا یوسفی از اعضای موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات كودكان در آماده كردن این سایت او را یاری كرده اند. برای آشنایی با نامزدهای این جایزه در این پایگاه اینترنتی به نشانی زیر سر بزنید.

http://chlhistory.org/andersen

به این مناسبت كتابک با زهره قایینی گفت و گویی ترتیب داده كه در این جا می خوانید. 

Submitted by admin on