برندگان دومین دوره جشنواره خلق کتاب تصویری 

برگزیدگان دومین دوره جشنواره خلق کتاب تصویری یکشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۹۴ در مراسمی اعلام شدند. کتاب «یک روز معمولی در قهوه خانه» نوشته ی پیام ابراهیمی و با تصویرگری فاطمه خسرویان جایزه اول این جشنواره را از آن خود کرد.

«آقای موش کور خانه نیست»، نوشته ی مهسا لزگی و با تصویرگری حمیده خسرویان جایزه ی دوم را دریافت کرد. جایزه ی سوم به طور مشترک به «چیلک یک دو سه»، نوشته ی سمیرا قیومی، تصویرگری مریم یکتافر و «قصه یه قصه» نوشته ی زینب حسینی، تصویرگری، زینب علیزاده اهدا شد.نویسنده و تصویرگر  جایزه ی اول و هم چنین حمیده خسرویان تصویرگر برنده ی اثر  دوم به بولونیا اعزام خواهند شد. جایزه ی دیگر برگزیدگان نیز نیم سکه بهار آزادی بود و آثارشان منتشر خواهد شد.

در آغاز این مراسم فریدون عموزاده خلیلی، مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی درباره ی چگونگی پایه گذاری این جشنواره گفت: «داستان خلق کتاب تصویری از جلسه ی مشترک موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، معاونت فرهنگی ارشاد، انجمن نویسندگان، انجمن تصویرگران و انتشارات علمی و فرهنگی آغاز شد. در این جلسه پیشنهاد خلق کتاب تصویری از طرف آقای غریب پور مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد هر یک از نهادهای شرکت کننده در جلسه با توجه به امکانات و توانایی هایشان به انجام این برنامه کمک کنند و این تجربه بخصوص از لحاظ اینکه یک کار گروهی محسوب می شود، بسیار قابل توجه است، چرا که معمولا این گونه کارهای گروهی به انشعاب می رسد و موفقیتی کسب نمی کند.»

در ادامه شهرام نیا مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت که همزمان شدن تصویرگری و نویسندگی در کتاب های کودک و نوجوان موضع مهمی است و می تواند مورد توجه خاص قرار بگیرد. او  پیشنهاد کرد در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با الگوبرداری از همین مسابقه، کارگاه هایی برگزار شود.

او بازدید از نمایشگاه بولونیا را زمینه ی رشد بسیار خوبی برای دست اندرکاران ادبیات کودک قلمداد کرد و گفت: «ما به فرصت های حضور در صحنه های نشر جهانی کمتر توجه داشته ایم، چون در کشور ما تامین هزینه چنین سفرهایی مشکل است و ناشران نیز کمتر به این موضوع توجه دارند و می توان گفت ما تا حدودی از صحنه بین الملل دور مانده ایم.»

شهرام نیا افزود: «هیچ حوزه ای به اندازه حوزه کودک و نوجوان حرف برای گفتن ندارد، به علاوه این حوزه زودبازده است و چون زبان تصویر، یک زبان بین المللی است و متون کتاب های کودک، کوتاه تر است، به لحاط هزینه و زمان با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد.»

کوثری همچنین به همه ی تصویرگرانی که سال گذشته و امسال در این مسابقه حضور داشتند پیشنهاد کرد یک تصویر به این پروژه هدیه کنند تا از مجموعه ی این تصاویر  بتوان نمایشگاه های سالیانه برپا کرد.

کوثری اظهار امیدواری کرد که برنامه خلق کتاب تصویری به نهادی برای گردهم آیی و دیدن کارهای خوب تبدیل شود و در نهایت بتوان ماحصل کار گروهی این مسابقه را با کمک موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در بولونیا به نمایش گذاشت.

در ادامه هدا حدادی یکی از داوران این مسابقه به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه را قرائت کرد. در قسمت هایی از این بیانیه آمده است:

«این دومین باری است که کارگاه‌های خلق کتاب تصویری با همگرایی دو انجمن مستقل، یک ناشر  با سابقه و نهادی دولتی برگزار می‌شود. این، خود به تنهایی موفقیتی است که چنین ترکیبی بتواند دوبار، یک رویداد را برگزار کند و در نوبت دوم، موفق‌تر هم ظاهر شود.از همه مهم‌تر، کار مشترک نویسنده، تصویرگر است. شرایطی که به‌طور طبیعی در خارج از این کارگاه‌ها فراهم نیست.این‌ها، به‌تنهایی و دست کم در این سرزمین و منتزع از نتیجه‌اش، جای شکر و مباهات است.

اما کتاب‌های تصویری، با یک بار و دوبار، حتی با چند بار کارگاه تصویری، به جریانی ماندگار تبدیل نمی‌شود. چرا که کتاب تصویری تنها یک شکل از نوعی از ادبیات کودک نیست، بلکه در حقیقت برون‌دادِ نوعی تفکر و ساختار روایی است و عمیقا به فرهنگ و ساختار فکری جامعه‌ پدیدآورش، وابسته. بدین معنی که برای خلق کتاب تصویری، اول باید ساختمان فکری و منطق روایی آن را آموخت، منطقی که به‌طور طبیعی در امتداد تاریخی ادبیات و فرهنگ ایرانی قرار نمی‌گیرد.»

گروه داوران دومین دور جایزه خلق کتاب تصویری هدا حدادی، کیانوش غریب‌پور، میترا عبداللهی، علی‌اصغر سیدآبادی و علی بوذری بودند.

منبع
انتشارات علمی و فرهنگی
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on