برگزاری دومین کارگاه آموزش قصه‌پردازی بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای

دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان با همکاری دفتر ایکوم (کمیته بین‌المللی موزه‌ها) دومین کارگاه آموزش قصه‌پردازی را بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای برگزار می‌کند.

دومین کارگاه آموزش قصه‌پردازی بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای با هدف آشنا نمودن هنرآموزان با چهار اسطوره گرشاسب، جمشید، فریدون و اژی-دهاک برگزار می‌گردد. در این کارگاه تلاش خواهد شد تا با ارائه قالب‌های قصه و روایت، شکل روایی به متون اصلی اضافه شود و متون کهن به قصه و روایت تبدیل گردد. شرکت‌کنندگان در این دوره، مربیان و کنش‌گران حوزه‌های فرهنگی در رابطه با کودکان و نوجوانان خواهند بود.

اولین دوره‌ی این کارگاه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. در اولین دوره‌ی این کارگاه، لیلا کفاش‌زاده، رئیس دفتر پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان هدف از برگزاری این دوره را این گونه بیان کرده بود:

روایت‌های اسطوره‌ای از جمله نخستین روایت‌های کهنی هستند که آدمی پرورانده است. روایت‌های اسطوره‌ای کهن ایرانی هم چون دیگر فرهنگ‌های باستانی، بازتابی از ابعاد هویت راویان آن است. در زمانه چیرگی فرهنگ چندرسانه‌ای، گوشی‌های همراه، کانال‌های تلویزیونی گوناگون و جذاب و... بیم آن می‌رود که این روایت‌های دستخوش فراموشی شوند، از این رو باید با به کارگیری تمهیدهایی که ریشه در همین فرهنگ دارد، راه‌های انتقال این روایت‌ها را به نسل‌های جوان هموار کرد.

روایت‌های بازمانده از پهلوانان و دلاوران کهن ایرانی به صورت بخش‌های پراکنده‌ای در متون کهن باقی مانده است که قالب قصه‌ای بر مبنای الگوی آغاز میانه و پایان را ندارند. از این رو نقل این روایت‌ها برای مخاطب کودک و نوجوان چنان که ابعاد گوناگون روایات را به فهم درآورند اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. در این کارگاه تلاش خواهد شد تا قصه‌ای برمبنای پاره‌های برجای‌مانده از زندگی این چهار شخصیت اسطوره‌ای تدوین شود.

دومین کارگاه آموزش قصه‌پردازی بر مبنای روایت‌های اسطوره‌ای در ۸ جلسه برگزار خواهد شد. تاریخ شروع آن ۱۷ مردادماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ است و تا ۴ مهرماه ادامه خواهد داشت. هزینه کارگاه برای هر شرکت‌کننده ۸۰۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. در پایان دوره نیز به ازای ۱۶ ساعت آموزش، گواهی حضور به شرکت‌کنندگان اعطا می‌گردد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌ تماس ۶۰-۶۶۷۳۶۴۵۲ داخلی ۷۲۵ تماس بگیرند.

 

منبع
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on