برگزاری کارگاه آموزشی برای بررسی ترس کودکان از پزشکان در اصفهان

اصفهان- مسئول کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان گفت: با توجه به ترس کودکان از برخورد با پزشکان کارگاه آموزشی برای این کودکان در اصفهان برگزار شد.

نوید منوچهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ترس کودکان از مواجه شدن با پزشکان، از برخورد با کادر درمانی و حتی قرار گرفتن در محیط بیمارستانی و مطب پزشکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه بیشترین ترس کودکان از پزشکان را در سنین بین سه تا شش سال شاهد هستیم، ادامه داد: با توجه به سن کودک عمده دلیل ترس وی احساس جدایی از والدین خود است و چون این احساس را به ‌خوبی درک نمی‌کند دچار ترس می‌شود.

مسئول کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان دلیل دیگر ترس کودک از پزشکان را درد عنوان کرد و گفت: درد ناشی از تزریق آمپول و یا معاینه که معمولا تا مدت ها این ذهنیت در کودکان باقی می‌‌ماند و نیز نوع رفتار پزشک با کودک می‌تواند تا حد زیادی از ترس او بکاهد همچنین نوع گفتار والدین هم در ایجاد ترس بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر والدین به دلیل منع کودک از کارهایی که مورد قبولشان نیست به او بگویند اگر این کار را انجام بدهد بیمار می‌‌شود و باید آمپول بزند لذا وقتی کودک بیمار می‌شود احساس گناه می‌کند و تصو‌ر می‌کند بیماری او تنبیهی برای کاری است که انجام داده است.

مسئول کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان بیان داشت: در اینجا باید این تصور از ذهن کودک پاک شود و به او اطمینان داده شود که آقا یا خانم دکتر علت بیماری او را می‌‌داند و آن را درمان می‌کند و خود کودک نقشی در ابتلا به بیماری‌اش ندارد.

وی افزود: اینکه کودک بداند برای درمان بیماری قرار است به کجا مراجعه کند و اینکه اگر او نزد پزشک برود اتفاق ترسناکی نمی‌‌افتد به طور قابل توجهی از میزان ترس کاسته می شود که این ذهنیت باید توسط والدین برای کودک ایجاد شود.

مسئول کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان اعلام داشت: در همین راستا کارگاه آموزشی با استفاده از عروسک نمایی برای از بین بردن ترس کودکان از برخورد با کادر درمانی و پزشکان با روپوش سفید و وسایل و تجهیزات بیمارستانی  ترتیب داده شده که در این راستا با شبیه‌سازی صورت گرفته، کودک یک پروسه درمانی را در محیطی شاد و بدون هیچگونه واهمه‌ای طی می‌کند.

وی اضافه کرد: حدود ۷۰۰ کودک به عنوان پدر یا مادرِِ عروسک‌هایشان به این بیمارستان مراجعه کرده و در فضایی دوستانه و در قالب بازی، مراحل مختلف درمانی از جمله پذیرش، معاینه، خریدن دارو، بخش رادیولوژی، تزریقات، آتل‌بندی  و پانسمان را برای عروسک خود تجربه نمودند و با روند درمان و دیگر اقدامات پزشکی نیز  آشنا شدند.

مسئول کمیته سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان اظهار داشت: شایان ذکر است وجود محیطی شاد و برخوردهای کودکانه و دوستانه افراد تیم اجرایی، باعث ایجاد اطمینان خاطر به کودکان می شود تا بتوانند ارتباط مفیدتر و با آرامش بیشتری را با پزشکان داشته باشند

Submitted by editor3 on