برگزاری کارگاه دو روزه آمادگی و واکنش به بحران با تمرکز بر کودکان 

کارگاه آموزشی آمادگی و واکنش به بحران با تمرکز بر نجات کودکان در قالب چارچوب سند همکاری مشترک بین سازمان مدیریت بحران وزارت کشور و یونیسف ایران، در جزیره کیش برگزار شد. هدف این کارگاه آموزش چگونگی آمادگی در مقابل بحران با تمرکز ویژه بر کودکان بود.

در این کارگاه ۶۰ نفر از مسئولان و مدیران کل در سازمان مدیریت بحران کشور از استان های تهران، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، مازندران و قم، بهزیستی کل کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران و همچنین نماینده های دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل، سازمان جهانی غذا و دفتر توسعه سازمان ملل متحد و یونیسف حضور داشتند.

تسهیل گران این کارگاه دو آموزشگر متخصص در زمینه بحران از دفتر منطقه ایی یونیسف و یک آموزشگر بین المللی از دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل بودند که ضمن معرفی ساختار و اصول واکنش بشردوستانه در بحران، شرکت کنندگان را در بحث های تخصصی مرتبط در قالب کار گروهی هدایت کردند. مهم ترین محور بحث در این کارگاه چگونگی آمادگی در مقابل بحران با هدف تقویت هماهنگی های بین بخشی و همکاری های موثر در زمان بحران با تمرکز ویژه بر آسیب پذیری کودکان بود.

اسماعیل نجار معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در سخنان خود در مراسم افتتاحیه این کارگاه گفت: «زمانی که بحرانی اتفاق می افتد، ما قادریم که کلیه خسارت های مادی آن را جبران کنیم و ویرانه ها را از نو بسازیم؛ اما آسیب های روحی و احساسی افراد به آسانی جبران نمی شوند، بازسازی و ترمیم روح و روان آسیب دیده یک کودک بسیار دشوار است و آغوش گرم والدین با هیچ امر دیگری قابل جایگزینی نیست.» آقای نجار افزود در زمان زلزله ویرانگر بم همکاری های موفقی بین سازمان ها و دستگاه های دولتی و سازمان های بین المللی صورت گرفت؛ او بر لزوم گردآوری درس های آموخته از تجارب همکاری های موفق گذشته برای استفاده نسل های آینده تاکید کرد.

گری لوئیس، هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران نیز که در میان افراد بلند پایه این نشست حضور داشت در مراسم افتتاحیه گفت: «همکاری دوشادوش، هم افزایی و همراهی کلیه سازمان ها و نهادهای مسوؤل در زمان بحران امری ضروری است. باید اطمینان حاصل شود در زمان اضطرار مناسب ترین پاسخ به بحران در سریع ترین زمان ممکن روی می دهد و حتی یک انسان هم مورد غفلت واقع نمی شود.»

کریستین وایگاند، معاون نماینده یونیسف در ایران نیز با اشاره به «تعهدات اساسی بشر دوستانه یونیسف به کودکان» در زمان بحران که بر آمادگی و پاسخ گویی مناسب تأکید دارد و راهنمای عمل یونیسف در بحران است گفت: «برای آمادگی و پاسخ گویی به بحران، یونیسف با توجه خاص به کودکان، آن ها را در مرکز توجه و یاری رسانی قرار می دهد.»

این کارگاه آموزشی اولین کارگاه موضوعی با محوریت پاسخ به بحران است که سازمان مدیریت بحران کشور به همراه یونیسف و دفاتر دیگر سازمان ملل، با تمرکز بر تبادل دانش تخصصی و تجربه های موفق در زمینه آمادگی و پاسخ به بحران بین بخش های سلامت و تغذیه، آموزش؛ آب و بهداشت و حمایت از کودک برگزار می کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
Submitted by editor3 on