برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز برای کودکان خانه کودک شوش و والدین آنان

انجمن حمایت از حقوق کودکان دهم آذر ماه، روز جهانی مبارزه با ایدز (اول دسامبر) برنامه ای را با حضور کودکانی که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند با شعار "از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم" در محله شهید هرندی (دروازه غار) برگزار کرد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان  این برنامه را با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی، مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان سرزمین خورشید (خانه خورشید) و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱۱ برگزار شد.

در این برنامه کودکان کار عضو خانه کودک شوش نماد ایدز، روبان قرمز، را در زمین چمن مصنوعی پارک خواجوی کرمانی ساختند.
از دیگر بخش های این برنامه می توان به ارائه مشاوره ایدز به خانواده های کودکان و مردم محله، توزیع بروشور و کتابچه-های آموزشی درباره بیماری ایدز و برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز برای کودکان خانه کودک شوش و والدین آنان توسط مددکاران اجتماعی پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی اشاره کرد.

محله شهید هرندی معروف به دروازه غار در منطقه ۱۲ تهران واقع شده است. این محله یکی از قدیمی ترین و پر آسیب ترین محلات جنوب شهر تهران است و از شمال به خیابان مولوی مرکزی، از جنوب به خیابان شوش، از شرق به خیابان ری، از غرب به خیابان خیام می رسد. این محله با مسائلی چون تراکم بالای جمعیت، فقر، مهاجرت ، بیکاری، حاشیه نشینی ، اسکان غیر رسمی و ... روبرو است که وجود این عوامل باعث گسترش و تمرکز آسیب های اجتماعی در این منطقه شده است. از آسیب ها و مسائل شایع این محله می توان به اعتیاد و وجود تعداد زیاد سوء مصرف کنندگان مواد در سطح محله، فروش مواد مخدر، تن فروشی، کارتن خوابی، قمار بازی، کار کودکان، کودکان بازمانده از تحصیل، کودک آزاری(جسمی، جنسی و روانی)، کودک ربایی و ... اشاره کرد. به دلیل وجود همین مسائل و آسیب ها، این محله همیشه مورد توجه رسانه ها و مسئولین بوده است. با توجه به اینکه بیماری HIV/ ایدز با مسائل و آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، تن فروشی، سوء استفاده جنسی و ... در ارتباط است به نظر می رسد که این بیماری در سطح محله های پر آسیبی مانند محله دروازه غار شایع تر باشد. در همین راستا کودکان ساکن در این محله نیز از این آسیب ها و بیماری های متعاقب آن در امان نیستند. مادران سوءمصرف کننده مواد، سوءاستفاده جنسی از کودکان و رها بودن سرنگ هایی که معتادین برای تزریق استفاده می کنند در سطح محله به خصوص در اماکن بازی کودکان مانند پارک ها، بی شک کودکان این محله را در معرض خطر جدی برای انتقال بیماری های رفتاری مانند HIV/ ایدز قرار می دهد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان از سال ۱۳۷۹ با تاسیس خانه کودک شوش برای آموزش به کودکان در وضعیت دشوار در این محله مشغول به فعالیت است.
پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی (مددکار شهر) نیز از مهرماه ۱۳۹۱ با هدف پیشگیری، کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی در این محله شروع به فعالیت نموده است.
این پایگاه با ارائه خدمات به افراد، خانواده ها و گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی تلاش دارد از طریق مداخلات موثر، همه جانبه و فراگیر زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی را فراهم ساخته و از تشدید آسیب های اجتماعی محله بکاهد و با این خدمات محیط اجتماعی مناسبی برای کلیه شهروندان ایجاد و زمینه رشد و شکوفایی اجتماعی آنها را مهیا نماید .
خانه خورشید نیز از سال ۱۳۸۵ با هدف بهبود وضعیت زنان آسیب دیده از اعتیاد، در این منطقه مشغول به فعالیت می باشد.
 

 

 

Submitted by editor3 on