برگزیدگان پنجمین جشنواره کتاب فصل

پنجمین دوره جایزه کتاب فصل، دوشنبه ۲۹ مهرماه ، با هدف تقدیر از کتاب‌های شایسته در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. 

  این مراسم با یادی از قیصر امین پور آغاز شد و دکتر محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به معرفی کتاب‌های سودمند به جامعه به عنوان اساس برگزاری این مراسم گفت: " پیش از برگزاری این جایزه که اکنون پنجمین دوره آن است قدرشناسی از اهالی کتاب به جایزه کتاب سال محدود بود که این رقابت نزدیک باعث حذف برخی آثار ارزشمند می شد و اکنون این مشکل اهالی قلم با برگزاری جشنواره کتاب فصل کمرنگ شده است."

این جشنواره در دو بخش "کتاب های برگزیده" و "کتاب های شایسته تقدیر" برگزار شد که در بخش داستان خارجی کودک و نوجوان کاتارینا ورزی مترجم و کارشناس ادبی به خاطر ترجمه کتاب "خرسی به نام پدینگتون" اثر مایکل باند، از مجموعه کتاب های بنفشه (انتشارات قدیانی)، توانست جایزه کتاب‌های برگزیده فصل بهار را از آن خود کند.
در گروه نوجوان کتاب‌های "گل‌هایی برای الجر نون"، نوشته دنیل کیزباتر، ترجمه زهره جواهری از مجموعه کتاب‌های شکوفه (انتشارات امیرکبیر) و "راه دور و دراز خانه" نوشته اووه تیم، با ترجمه الهام مقدس از انتشارات ایران‌بان به طور مشترک عنوان برگزیده را از آن خود کردند.
مصطفی رحماندوست شاعر کودکان و نوجوانان و نماینده داوران بخش کودک و نوجوان گفت : "این که جایزه کتاب فصل در کشور ما برای پنجمین بار برگزار می شود افتخاری است که نصیب همه مردم ایران شده است. جامعه کودک و نوجوان ما نیازمند توجه جدی در امر کتابخوانی است. کشورهایی نظیر ژاپن و مصر، برنامه های دراز مدتی برای نهادینه کردن عادت مطالعه در کودکان در نظر گرفته اند. کشور ما نیز نیازمند یک برنامه ملی برای رسیدن به جایگاهی است که شایسته آن است."
در این مراسم 26 عنوان کتاب نیز شایسته تقدیر معرفی شد که در بخش داستان ایرانی کودک و نوجوان "طبقه هفتم غربی" نوشته جمشید خانیان از نشر افق ازجمله این عناوین بود.
در شعر کودک نیز از مجموعه "ارنگ ارنگ بگو چه رنگ"، سروده افسانه شعبان نژاد از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و درشعر نوجوان از مجموعه "کودکی از جنس نارنجک" سروده محمد گودرزی دهریزی از انتشارات روزگار تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

Submitted by editor6 on