بسیاری از کودکانی که با مشکل شنوایی مواجه هستند، از اختلالات بینایی نیز رنج می برند

بنابر گزارش ارائه شده در مجله جامعه پزشکی آمریکا در بهمن ماه، حدود یک پنجم کودکانی که در اعصاب شنوایی نارسایی دارند، از اختلالات بینایی نیز رنج می برند.

بنابر مقدمه ارائه شده در مقاله، نزدیک یک تا سه نفر از هر ۱۰۰۰ کودک به نوعی با نارسایی های عصب شنوایی روبه رو هستند که در نتیجه آسیب دیدگی اعصاب یا گوش داخلی روی می دهد. نیمی از این موارد برآمده از رخدادهای محیطی و نیمی دیگر به علت مشکلات ژنتیک است.

نویسنده مقاله عنوان می کند: "به ویژه در ابتدای زندگی، وجود نارسایی در اعصاب شنوایی همراه با تاخیر در یادگیری زبان، تکلم و رشد شناختی و اجتماعی خواهد بود". وی می افزاید: "با توجه به مشکلات موجود در شنوایی، چنین کودکانی اساسا به ابزار دیگر دریافت اطلاعات از محیط وابسته می شوند. اگر این کودکان درگیر اختلالات بینایی شوند که موجب محدود شدن بینایی آنان می شود و این مشکل تشخیص داده نشود، آنان با خسارات سنگینی در روند رشد روبه رو خواهند شد."

آرون شارما، پزشک دانشگاه واشینگتن در سیاتل به همراه دانشجویان خود در بیمارستان کودکان به مطالعه ۲۲۶ بیمار مبتلا به اختلال عصب بینایی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ پرداخته اند. از این میان، ۴۹ بیمار (۲۱.۷ درصد) مشکل بینایی داشته اند.

مولف مقاله می افزاید: "در معاینه و درمان کودکان مبتلا به اختلالات عصب شنوایی، استفاده از روش های جامع بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل شود نیازهای درمانی، آموزشی و اجتماعی آنان برآورده خواهد شد". وی اضافه کرد: "مطالعات بینایی سنجی برای این بیماران می تواند بسیار مفید باشد، چون چشم پزشکان را قادر می سازد اختلالات دیگری را که بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد تشخیص داده (و احتمالا درمان کنند) و با کمک به پزشکان شنوایی، در تعیین علت ایجاد اختلالات عصب شنوایی همکاری داشته باشند".

Submitted by editor6 on