بلندخوانی کودکان را کتابخوان می کند

هفته نامه آلمانی "die Zeit" با همکاری شرکت راه آهن آلمان و بنیاد خواندن آلمان (Stiftung Lesen) ، در یک بررسی به اهمیت بلندخوانی در رشد کودکان پرداخته است.

یافته های این بررسی نشان می دهند که هر چه بیشتر والدین با صدای بلند برای بچه هایشان می خوانند، کودکان نشانه های بیشتری از پیشرفت را بروز می دهند. در این بررسی، از ۵۰۰  کودک و نوجوان  ۱۰ تا ۱۹ ساله خواسته شد تا نظرشان را درباره تجربه های شان از بلند خوانی بیان کنند.  

نتیجه پژوهش به طور غیر منتظره ای نشان داد رشد کودکانی که با صدای بلند برای شان کتاب خوانده شده،  در زمینه های گوناگون از همسالان دیگر خود جلو تر است. این دو دسته کودکان و نوجوانان ،نه تنها از نظر عادت های کتابخوانی  با هم تفاوت داشتند،  بلکه از نظر رفتار اجتماعی، موفق بودن در تحصیلات دبستانی و دبیرستانی و استفاده از اوقات فراغت شان با هم تفاوت داشتند. یافته دیگری این پژوهش به این واقعیت اشاره می کند که بخصوص پسران که به طور کلی کمتر از دختران کتاب می خوانند، از بلند خواندن سود بسیاری می برند.

بلند خواندن به طور مداوم سهم بزرگی در افزایش شوق کتابخوانی کودکان دارد و مسئله در مورد پسران بسیار بارزتر از دختران است. برای نمونه در همین پژوهش، پسرانی که برای شان بلندخوانی می کنند،  ۲۰ درصد بیشتر از دیگر پسران گفته اند که از کتابخوانی لذت می برند. 

یافته های بسیاری از پژوهش های نشان می دهد و بر این تاکید می کند که بلند خوانی برای کودکان، تاثیر بلند مدتی بر روی رشد آن ها و علاقه شان به کتابخوانی برای تمام عمر خواهد گذاشت.۵۴ درصد از کودکان و نوجوانانی که در دوران بچگی برای شان کتاب خوانده می شود، به کتابخوانی به عنوان عادتی برای تمام عمر نگاه می کنند. 

برگردان:
Esther Groeber
Submitted by admin on