بنشانیم درخت تا هوا تازه شود 

پانزدهم اسفند ماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی در ایران است. کشورهای زیادی در سراسر دنیا در تقویم سالانه ملی خود روزی را با نام روز درختکاری در نظر گرفته‌اند.

این روز بنا به ویژگی‌های اقلیم آن کشور ممکن است در ماه شهریور باشد مانند برزیل یا در دی ماه، مانند کشور مصر. در بیشتر نقاط کشور ما، اسفند ماه زمان مناسبی برای کاشت درخت است. از فرصت روز درختکاری استفاده کنید تا کودکان خود را با طبیعت پیوند دهید. پیشنهادهای زیر به شما کمک خواهند کرد درختکاری به فعالیتی جذاب برای کودکتان تبدیل شود:

کتاب «درخت من»

همراه کودک خود در مکانی که در طول سال بتوانید دوباره به درخت خود سر بزنید و تغییراتش را ببینید، یک نهال بکارید. ضمن معرفی گونه درختی که کاشته‌اید از کودکتان بخواهید برای آن یک نام انتخاب کند و به همراه ویژگی‌های دیگر نهال (مانند اندازه قد و محیط تنه)، یادداشت و نقاشی کند. به این شکل کودک شما شناسنامه‌ای برای نهالی که کاشته است تهیه می‌کند. در طول سال چندین بار به درخت سر بزنید و تغییرات آن را مشاهده و در دفتر ثبت کنید. مانند زمانی که جوانه می‌زند، برگ‌ها باز می‌شوند، تغییر رنگ برگ‌ها، شکل برگ‌ها و غیره. کودک شما در پایان سال یک کتاب درخت خواهد داشت و از آن مهم‌تر پیوندی ناگسستنی با درختی که خود کاشته است پیدا کرده است. از این فرصت برای شناخت دیگر درختان محل زندگی و توجه به سرنوشت و سلامت آن‌ها می‌توان استفاده کرد.

«کدوم درخت کی بیدار میشه؟»

همراه کودک خود به پیاده‌روی در یک خیابان که درختان متنوعی دارد یا یک پارک یا باغ بروید و به جوانه‌های درختان دقت کنید. خواهید دید بعضی درختان زودتر بیدار شده‌اند و برخی هنوز برای بیدار شدن زمان لازم دارند. شکل جوانه‌ها نیز با هم متفاوت است، محل در آمدن و قرار گرفتن جوانه‌ها روی شاخه‌ها نیز در درختان مختلف متفاوت است. دقت به رنگ جوانه‌ها را نیز فراموش نکنید. برخی درختان قبل از این‌که برگ‌هایشان جوانه بزند، گل می‌دهند؛ مانند ارغوان. مطمئن باشید در این پیاده‌روی از میزان تنوع جوانه‌های درختان، موضوعی که شاید تا به حال به آن توجه نکرده‌اید، شگفت‌زده خواهید شد و تازگی جوانه‌ها دل شما و کودکتان را بهاری خواهد کرد.

«درخت‌ها به چه دردی می‌خورند؟»

با کودک خود درباره فواید درختان گفتگو کنید. در کنار فوایدی که درختان برای انسان دارند، درباره نقش درختان در طبیعت نیز صحبت کنید. درختان محل زندگی جانوران و حتی گیاهان دیگر هستند، چه وقتی زنده هستند و چه زمانی که خشک می‌شوند و کنده آن‌ها در کف جنگل می‌افتد، اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده را تامین می‌کنند، از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و غیره. 

کتاب بخوانید

روز درختکاری فرصت خوبی است تا همراه کودک خود کتاب‌هایی با موضوع کاشت درختان و دیگر گیاهان را بخوانید. کتاب‌هایی مانند:

یک کاردستی درختی بسازید.

می‌توانید مواد اولیه کاردستی را هنگام  پیاده‌روی یا زمان کاشت درخت جمع کنید، شاخه‌های خشک یا برگ‌ها و میوه‌هایی که از درختان جدا شده‌اند و بر زمین ریخته‌اند. 

 

عنوان از سروده های سهراب سپهری گرفته شده است

نویسنده
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor3 on