بهترين هديه نوروزی برای كودكان

نوروز كه می آید بچه ها حس خاصی پیدا می كنند كه آدم بزرگ ها كمتر از آن سر درمی آورند مگر این كه خود به یادهای كودكی بازگردند.

نوروز جشن زایش و كودكی است و در این روزها هدیه ای كه به كودكان می دهیم بسیار مهم است و می تواند در ساخت منش و شخصیت آن ها تاثیر عمده ای داشته باشد.

نوروز زمان خوبی است كه كودكان ما كمی هم بخوانند. این خواندن می تواند آینده آن را دگرگون كند. كودكانی كه كتاب می خوانند بیش از كودكانی كه كتاب نمی خوانند ذهنی فعال پیدا می كنند. حركت ذهن، حركت در زندگی است.

در این روزها كه جنب و جوش برای خریدن هدیه های نوروزی همه را فراگرفته است،‌ بیایید اندكی درنگ كنیم و كودكان مان را به مهمانی خواندن دعوت كنیم. باور كنید هیچ لذتی به پای خواندن نمی رسد. كودكان با خواندن به دنیای تخیل و خیال پردازی پای می گذارند و در گذر به این دنیاها لذتی را تجربه می كنند كه هرگز و هیچ گاه با هیچ لذت دیگری سنجش پذیر نیست.

اما متاسفانه در جامعه ما که نرخ مطالعه بسیار پایین است و حتا پایین تر از کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان، بزرگسالانی که خود کتاب نمی خوانند،‌ کم کم به پدیده ای به نام کتاب هراسی دچار شده اند و همین حس را در فرایندی دراز مدت به کودکان خود منتقل می کنند. آمارها نشان می دهد که از جمعیت بالای بیست میلیونی کودکان و نوجوانان ما تنها یک بیستم آن ها کم و بیش کتاب می خوانند. یعنی جمعیتی حدود یک میلیون نفر کودک و نوجوان. این آمارها برپایه ثبت نام اعضای کتابخانه های کانون پرورش فکری و چند نهاد دیگر به دست آمده است. همچنین نرخ تیراژ کتاب کودک و نوجوان که میانگین آن اکنون بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار است،‌ نشان می دهد که جمعیت کتابخوان کودک و نوجوان به هیچ وجه نمی تواند بیش از رقم پیش گفته باشد. به هرحال این آمار خوشایند هیچ کسی نیست و بازخورد آن به جامعه برمی گردد. اگر گفته می شود که میزان خلاقیت و بهره وری در جامعه ما پایین است،‌ یکی از علت های بنیادین آن همین گریز از مطالعه کتاب و نشریه است که دامنگیر همه گروه های سنی جامعه ما است.

اما اکنون که روزهای نوروز نزدیک می شود، بیاید از خودمان و خانواده خودمان آغاز کنیم. کتاب هایی خوب برای کودکان و نوجوانان مان به رسم هدیه بخریم و روزهای فراغت آن ها را از درس و مدرسه با جانشینی ارزنده پر کنیم. اگر در گزینش کتاب خوب دچار مشکل هستید ما در پایگاه کتابک ترویج به شما راهنمایی می دهیم که چگونه کتاب های مناسب برای کودکان و نوجوانان انتخاب کنید.

Submitted by editor6 on