بهترین نوع استفاده از کتاب در مدارس، کتابخانه کلاسی است

تیتر:
بهترین نوع استفاده از کتاب در مدارس، کتابخانه کلاسی است

مراسم رونمایی از طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مناطق مرزی کشور با حضور معاونین وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و ‌آموزش و پرورش صبح امروز (٢٢ تیرماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایون امیرزاده در ابتدای این مراسم ضمن اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خوشبختانه این تفاهم‌نامه صرفاً به یک تفاهم کاغذی محدود نشد و با برگزاری جلسات متعدد سرانجام به مدل‌های  اجرایی شدن چنین تفاهم‌نامه‌ای دست یافتیم. قبل از این هم با طرح‌هایی نظیر ۵٠ هزار نمایشگاه در ۵٠ هزار مدرسه نیز با وزارت آموزش و پرورش همکاری‌های خوبی داشتیم. تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مناطق مرزی به دلیل اهمیتی که این مدارس در عادت دادن نسل جدید به کتابخانه دارد بسیار اهمیت داشت. قبل از هر چیز هم تصمیم گرفتیم تا مدارس مناطق مرزی و کمتر برخوردار را به عنوان اولین سری مدارس برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی انتخاب کنیم.

امیرزاده در ادامه مشخصات کلی از این طرح ارائه کرد و گفت: حجم اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ٨ میلیارد و ١٠٠ میلیون ریال است که با مشارکت ٣ مجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد (سه میلیارد ریال)، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش (دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون ریال) و جمعی از ناشران کودک و نوجوان (دو میلیارد و ۶٠٠ میلیون ریال) تأمین شد. براساس این طرح ١۶ استان که شامل ۶۵ منطقه عشایری و مرزی و ١٢۵ منطقه روستایی از استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان  غربی، هرمزگان، اردبیل، سیستان و بلوچستان، مازندران و گلستان می‌شود، طی هفته آینده کتاب‌های مرتبط با خود را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر در هفته‌ی آینده، ١٧ هزار واحد آموزشی و ۶۵ هزار کلاس درسی میانگین ١٧۵ هزار جلد کتاب با معدل ریالی ۵ میلیون ریال  را دریافت خواهند کرد.

حمیدرضا کفاش (معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش) با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نگاه فرهنگی به آموزش و پرورش اعلام کرد: در امر کتاب و کتابخوانی اگر سرمایه‌گذاری از آموزش و پرورش شروع شود مفیدترین بازدهی و بیشترین سود را به ارمغان می‌آورد. حوزه‌های عشایری و کتابخانه‌های مدارس  بر اساس این طرح کتاب‌هایی را دریافت می‌کنند که با بررسی و نظارت دقیق موازی و هماهنگ با اصول درسی و آموزشی هر مقطع دبستان است.

معاونت پرورشی آموزش و پرورش ادامه داد: از همان اول که بحث کتابخانه‌های کلاسی به میان آمد دکتر صالحی و وزارت ارشاد توجه خوبی به این طرح نشان دادند و حق هم همین است که از جایی شروع کنیم که بتوانند راحت‌تر کتاب را در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهند. بر اساس این طرح مدیریت  این کتاب‌ها بر عهده معلم قرار می‌گیرد که تک تک شاگردان را به خوبی می‌شناسد و دیگر از کمبود کتاب‌دار در مدارس رنج نمی‌بریم.

کفاش همچنین با اشاره به شروع این طرح از مناطق مرزی و کم برخوردار اظهار داشت: باید هم از جایی شروع می‌کردیم که دسترسی کمتری به کتاب و بسته‌های آموزشی دارند. در این مدارس دانش‌آموزان با وجود  علاقه‌مندی‌هایی که به کتاب‌خواندن دارند کتاب‌های زیادی در دسترسشان قرار نمی‌گیرد. برخی از این مناطق را حتی ما در آموزش و پرورش نیز ما نام‌شان را نشنیده بودیم. امیدواریم رسانه‌ها کمک کنند تا مشارکت نهادها، مردم و سازماهای دیگری که دل در گرو فرهنگ دارند برای بسط و توسعه این طرح با ما همراه شود چرا که ریشه و مبنای توسعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه این طرح به کتاب‌های ارسالی نگاه مصرفی ندارد گفت: نگران این نیستیم که کتاب‌هایی که در اختیار کتابخانه‌های کلاس‌های این مدارس قرار می‌دهیم بعد از مدتی مستعمل و از رده خارج شوند اصلاً خوشحالی ما این است که کتاب‌ها آنقدر خوانده شوند که سال آینده این کلاس‌ها مجدداً در لیست تجهیز قرار بگیرند. این کتاب‌ها دقیق کارشناسی شدند تا محتوای آنها با برنامه‌های درسی و آموزشی موازی و همسو باشند. البته ممیزی کتاب وظیفه آموزش و پرورش نیست و ما تنها کتاب‌هایی را که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها مجوز داده گلچین و دستچین می‌کنیم تا آثاری را انتخاب کنی که در رابطه با برنامه‌های درسی مدارس باشد.

سیدعباس صالحی  معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز این حرکت را نه حرکتی نمایشی بلکه حرکتی عملی خواند و بیان کرد: همه می‌دانیم که دغدغه کتابخوانی و عادت به مطالعه یکی از بحث‌های اساسی و جدی فرهنگی کشور است ما با این مخاطره طرف هستیم که نسل جدید با اطلاعات گذری که ماندگاری چندانی ندارند رشد می‌کنند در صورتی که مطالعه و خواندن می‌تواند اطلاعات را در عمق ذهن انسان قرار دهد. بر همین اساس دغدغه مشارکت آموزش و پرورش با وزارت ارشاد تبیین برنامه‌ای بود که عادت به کتاب و کتابخوانی را در دانش‌آموزان  افزایش دهد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: دو نهاد مدرسه وخانواده بیشترین تاثیرگذاری را برای عجین کردن نسل جدید با کتاب و کتابخوانی دارد وظایف خانواده و تأثیر  آن که مشخص است. مدرسه نیز به دلیل اینکه حدود ١٢ تا ١۴ سال متوالی و در اوج زمان شکل‌گیری عادات شخصیتی با نسل جدید سر و کار دارد می‌تواند کمک بزرگی برای جا انداختن عادت به مطالعه بین دانش‌آموزان باشد. اساساً اگر بخواهیم کتابخوانی را یک ضرورت جدی در نظر بگیریم باید نهاد مدرسه را فعال کنیم  بر همین اساس سال‌های گذشته در طرح‌های یاد یار مهربان و ۵٠ هزار نمایشگاه در ۵٠ هزار مدرسه سعی داشتیم به این مهم دست یابیم. طرح کتابخانه‌های کلاسی در واقع یک ویترین جدیدی است برای ارائه کتاب به نسل جدید. تلاش ما این است هیچ کلاسی بدون کتابخانه نماند.

صالحی سپس ویژگی‌های این طرح را بدین صورت تشریح کرد: ١-در دسترس بودن کتاب‌ها برای دانش آموزان به این صورت که کودک  مدام کتاب‌ها را جلوی چشمش می‌بیند و هر زمان که تقاضا کند می‌تواند آن را به امانت بگیرد ٢- این کتاب‌ها متناسب با پایه، سن و تحصیلات دانش‌آموزان در کلاس‌ها قرار می‌گیرد. ٣- با وجود کتابخانه در کلاس و واسطه شدن معلم می‌توان ارتباط خوبی میان کتاب و دانش‌آموز برقرار کنیم.

او  از رسانه‌ها خواست تا کمک کنند مشارکت‌کنندگان دیگری نظیر خیران، اولیا، شهرداری‌ها، دانش‌آموزان و ... به این طرح اضافه شوند چرا که از دید صالحی اگر اضلاع مشارکت این طرح افزایش یابد بازه‌های زمانی تجهیز کتابخانه‌ها کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود و می‌توان به سرعت کتاب‌های جدید به مدارس رساند.

صالحی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد این کتاب‌ها بیشتر حوزه های آموزشی را در نظر می‌گیرند و توجه چندانی به حوزه ادبیات داستانی و شعر نشده است گفت: حوزه ادبیات داستانی و شعر نیز مورد توجه دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است. نگاه ما در این طرح صرفاً آموزشی نیست بلکه سعی داریم کتاب‌های حوزه های مختلف که مرتبط و موازی با برنامه آموزشی دانش‌آموزان هستند و به نوعی می‌توانند مکمل اطلاعات و دانش آنها باشند را در اختیارشان قرار دهیم.

مدارس ایرانی خارج از کشور نیز از جمله دغدغه‌های وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در بحث تجهیز کتابخانه‌ها هستند که در این نشست مورد بحث قرار گرفتند.
 

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری کار ایران
تاریخ:
۹۴/۵/۱۰
Submitted by editor3 on