بهترین های قلک، رشد کودک و سروش خردسالان اسفند ماه 

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های نشریه قلک شماره ۲۰ و رشد کودک شماره ۶ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.

نشریه قلک شماره ۲۰

مجله قلک اسفند 94

داستان (تصویر خوانی) 

عنوان: اشتباه

طراح :  علی اکبر زین العابدین

تصویرگر: مهدیه صفایی نیا

داستان تصویری با عنوان «اشتباه» در ۴ قاب طراحی شده که شاخه های درختی را به تصویر کشیده است. پرندگان بر روی آن لانه می سازند. آنها بعد متوجه می شوند شاخ گوزن بوده نه شاخه ی درخت. 

تصاویر روشن، قابل فهم و ساده مخاطب را به دنبال خود می کشاند. طنزی لطیف در داستان نهفته است. مجله با استفاده از نرم افزار ar و ضبط صدای مخاطبین و ارسال آن به قلک، به بخش ارتباطی قوت بخشیده است.

عنوان: مامان نخودچی و زولبیای پشمالو

نویسنده: سید نوید سید علی اکبر 

تصویرگر: سارا طبیب زاده

مامان نخودچی مشغول پختن کیکی شبیه به درخت کاج است. ناگهان بچه سنجابی به نام زولبیا به شیشه می کوبد. او می خواهد توی تنه این درخت لانه درست کند. مامان نخودچی توضیح می دهد این یک کیک است و به زولبیا آموزش  شیرینی پزی می دهد. 

داستان با ساختاری منسجم،  بهره گیری از خلاقیت و زبانی کودکانه مخاطب را با شغل شیرینی پزی آشنا می کند. استفاده از شخصیت های ترکیبی انسانی و جانوری، انتخاب نام زولبیا برای سنجاب کوچولو و تکرار واژه ها و عبارات، داستان را برای مخاطب خردسال جذاب می کند. تصاویر هماهنگ با متن  است.  

شعر

 عنوان :  شد نون داغ 

سروده : زهرا موسوی 

تصویرگر : کیانا میرزایی

شعر "شد نون داغ" از فرآیند تبدیل گندم به نان می گوید. شعر آهنگین دارای تکرار، با آموزش غیر مستقیم و مناسب مخاطب است. گرچه شعر بلند است ولی به دلیل تکرار واژه های آهنگین، خسته کننده نیست. تصویرهای هماهنگ با متن و استفاده از رنگ های شاد و گرم به جذابیت شعر می افزاید.

سرگرمی 

عنوان: از خودت صدا در بیاور

تصویرگر: گلنار ثروتیان

سرکلیشه: بیا بازی

کودکان با استفاده از تاس و مهره خانه به خانه پیش می روند. در هر خانه صدای جانور مورد نظر را تقلید می کنند.

مخاطب درحین بازی  با صدای جانوران مختلف و شمارش اعداد آشنا می شود. بازی به دقت کودک می افزاید. کسب موفقیت، به بازی هیجان می دهد و کودک را به ادامه بازی تشویق می کند. بازی ساده، قابل اجرا و همراه با آموزش غیر مستقیم است.

 عنوان: عصرانه پروازی – ببعی خامه ای 

نویسنده: زهرا موسوی 

تصویرگر: عاطفه صفایی نیا

بچین و بچش این بار هم به درست کردن میان وعده های مفید پرداخته است. استفاده از میوه های مختلف در "عصرانه پروازی" کودک را تشویق به خودن میوه و استفاده از خوداکی های مفید در "ببعی خامه ای"  او را ترعیب به خوردن یک عصرانه می کند.

در این صفحه علاوه بر کاردستی به بازی دقت هم توجه شده است. به طوری که در پایین صفحه با قرار دادن عکس خوراکی ها از مخاطب می خواهد آنها را در تصاویر بالا پیدا کند و نام ببرد.از این طریق کودک به طور غیر مستقیم با خوراکی ها آشنا می شود. تهیه عکس از خوراکی و فرستادن آن به مجله، سبب می شود تا کودک ارتباط بیشتری با مجله برقرار کند. تصاویر به همراه شعر و رعایت سفید خوانی است.

عنوان: جمعه بازار 

نویسنده : سمیرا رستگار پور 

تصویر گر: گلنار ثروتیان

خانواده برای خرید نوروزی به جمعه بازار می روند. کودک از روی تصویر باید چیزهای مورد نیاز هر یک از اعضای خانواده را پیدا کند. 

سرگرمی علاوه بر افزایش دقت، کودک را با محل خرید، غرفه های مختلف و وسایل مورد نیاز افراد خانواده به طور غیر مستقیم آشنا می سازد. تصاویر روشن، با استفاده از رنگهای گرم، گویا و با صفحه آرایی مناسب بازار سنتی را نشان می دهد.

ارتباط مخاطب با مجله 

عنوان: هدیه های شما 

با چاپ تصویر و آثار کودکان در مجله تعلق خاطر بیشتری بین مخاطب و مجله به وجود می آید که از نکات مثبت این بخش است. از سوی دیگر مخاطبین تشویق می شوند تا هر ماه برای دیدن عکس های خودشان، مجله را خریداری کنند. صفحه آرایی مناسب، تصاویر روشن و مشخص است.

رشد کودک شماره ۶

رشد کودک اسفند 94

عنوان: ۱۵ اسفند- روز درخت کاری

نویسنده: طاهره خردور

تصویرگر: نوشین بیجاری

وقتی با شادی هر کدام از بچه ها نهالی را برروی تپه ای می کارند و آبیاری می کنند، تپه ای خواهیم داشت سرسبز با تعداد نهال هایی به تعداد کودکان.

نویسنده، کوتاه و به گونه ای تاثیر گذار مخاطب خردسال را با روز درخت کاری، که در جهت حفظ محیط زیست است، آشنا می کند.

تصویرخوانی 

عنوان: کتاب من

نویسنده: منوچهر اکبرلو

تصویرگر: نسیم بهاری

پسر با لبخند کنار کتاب به خواب رفته است. او در خواب می بیند، هر یک از جانوران روی جلد کتاب، مشغول کتاب خوانی برای دیگران هستندکه برای همه آنها لذت بخش است. 

تصاویر در قاب های مجزا با وضوح و سادگی داستان را روایت می کند. داستان هایی از این دست، امکان قصه گویی را برای کودک فراهم و او را تشویق به مطالعه می کنند. قصه گویی باعث تقویت بیان و خلاقیت در کودک می شود. 

شعر

عنوان: سبزه زار و گُل گُلی

شاعر: مهری ماهوتی و خاتون حسنی

شعرهای آهنگین" سبزه زار" سروده مهری ماهوتی و "گل گلی" سروده خاتون حسنی با استفاده از تشبیه های ساده از حال و هوای بهار و سال نو می گوید. "سبزه زار" سبز کردن گندم را به کودک می شناساند و "گل گلی" نوید آمدن بهار و سبز و گلزار شدن دشت را هنگام بهار به تصویر می کشد. شعرها خیال انگیز و تفکر برانگیز هستند.

عنوان: کی بود کی بود؟ روباهی بود

شاعر:افسانه شعبان نژاد

تصویرگر: ثنا حبیبی راد

داستان منظوم "کی بود کی بود؟ روباهی بود" حکایت روباهی است که مو ندارد و به جای مو، پنبه می گذارد. دیگر او شبیه روباه نیست. یکی فکر می کند او پشم سفید است و می خواهد آن را بچیند و کلاه ببافد. دیگری فکر می کند بره گمشده است و می خواهد چوپان را خبر کند. روباه می ترسد و پنبه را روی زمین می گذارد و دوباره همان روباه بی مو می شود.

شاعر به طور ریتمیک و ساده با استفاده از واژه های مناسب مخاطب، داستان را روایت می کند. این قابلیت در آن وجود دارد که مخاطب در پایان دوباره به ابتدای آن باز گردد، به گونه ای که بارها و بارها کودک می تواند آن را تکرار کند و از آن لذت ببرد.

سرگرمی

عنوان: در باغ وحش

تصویرگر: لاله ضیایی

این سرگرمی مجموعه ای از چند بازی است که جذب مخاطب دارد. سرگرمی شامل رنگ آمیزی، واژه آموزی، عدد آموزی و بازی دقت است. 

عنوان: لی لی بازی

بازی های" لی لی بازی"  و "توپ وسبد" به بچه ها آموزش می دهد که چطور با امکانات بسیار ساده و در دسترس می توانند به تنهایی یا گروهی بازی کنند، به گونه ای که هم لذت ببرند و هم تحرک داشته باشند. 

این نوع باز یها می توانند کمک موثری در سلامت جسمانی کودکان داشته باشند، چیزی که امروزه بسیاری از کودکان ما به دلیل استفاده مفرط از بازیهای رایانه از آن محروم شده اند.

تنها به یک نکته باید اشاره کرد که در" لی لی بازی" مسئله برنده شدن مطرح شده است. امروزه کارشناسان براین باورند که در سنین کودکی بهتر است مسئله برد و باخت در بازی ها مطرح نشود. در پایان بازی بچه ها باید احساس کنند که همگی برنده هستند و اساس بازی بیشتر برمبنای لذت و شادی است تا برنده شدن.

عنوان: کاغذ کشی های رنگی

طراح و اجرا: طاهره عرفانی

طراح کاردستی تنها با استفاده از کاغذ کشی های رنگی در دسترس و ارزان قیمت ، کاردستی های مختلفی را آموزش می دهد. کاردستی  خلاقانه است که می تواند انجام آن لذت بخش هم باشد. قابل اجرا بودن، استفاده از عکس و رعایت سفید خوانی مناسب از ویژگی های این کاردستی است.

دانستنی

عنوان: از پنبه تا لباس

نویسنده: مجید عمیق

تصویرگر: نسیم بهاری

بوته های پنبه گل می دهند، گلها چیده می شوند، با آنها نخ درست می شود، با نخ پارچه بافته می شود، و با پارچه لباس تهیه می شود.

نویسنده کودک را با مراحل گوناگون تهیه لباس از کشت پنبه تادوخت لباس آشنا می کند. متن از جمله های کوتاه و ساده و واژه های قابل فهم برای کودک تشکیل شده و تصاویر گویا و مکمل متن هستند.

سروش خردسالان شماره ۴۸

در شماره ۴۸ سروش خردسالان، مطلبی همخوان با معیارهای ارزیابی گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان دیده نشد.

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
منبع
وبلاگ نشریات کودک و نوجوان
Submitted by editor3 on