بهترین های مهر ماه نشریه های رشد کودک و دوست خردسالان!

رشد کودک شماره ۱ (مهر ماه)

شعر

عنوان: چند روز از این ماه

سروده ی: شکوه قاسم نیا

تصویرگر: سارا نارستان

در صفحه تقویم معرفی مناسبت ها همراه با سروده و تصویرگری هماهنگ دیده می شود که کودک را به تدریج با مناسبت های هر ماه آشنا می سازد.

شعر

عنوان: نم نم و ریز ریز

شاعر: مهری ماهوتی                                                    

تصویرگر: سولماز جوشقانی

تماشای باران خیلی کیف دارد مخصوصا وقتی ابرها خاک باغچه را نقاشی کنند شعر آهنگین و خیال انگیز تخیل کودک را برمی انگیزد و لحضات بارانی را به زیبایی توصیف می کند.

داستان

عنوان: مثل دریا (خیال بافی)

نویسنده: ارغوان غلامی

تصویرگر: میترا عبداللهی

از گریه های مامان غصه دار خانه پر از آب می شود؛ کودک به همراه پدر نمی گذارد مادرش غرق شود.

معمولا کودکان ناراحتی مادر را هر قدر کوچک باشد، بزرگ می بینند و برای خوش حال کردن او دست به هر کاری می زنند. نویسنده قدرت تخیل کودک را در متنی کوتاه نشان می دهد.

علمی

عنوان: ماجراهای خواهری و داداشی

نویسنده: سعید کفایتی

تصویرگر: نیلوفر برومند

تفاوت افتادن پرتقال با پوست و بدون پوست در آب با آزمایشی ساده برای کودک بیان می شود. آزمایش ساده، قابل فهم و اجرا و مناسب گروه سنی مخاطب خردسال می باشد.

سرگرمی

عنوان: بازی در پارک

طرح و اجرا: لاله ضیایی

وجود چند بازی کنار هم و انجام آن برای کودک خوشایند است. بازی¬ها شامل چند بازی دقت و ماز است.

در سرگرمی به محیط زیست، تشخیص کار درست از نادرست و مهارت هماهنگی چشم و دست توجه شده است. تصاویر شاد و کودکانه با استفاده از رنگ های گرم و شاد کودک را ترغیب به انجام سرگرمی می نماید.

خوب است بدانیم:

منظور از بازی دقت، بازی هایی هستند که دقت کودکان را افزایش می دهند. ماز به بازی هایی گفته می شود که شکل مارپیچ دارند و کودک باید به وسیله کشیدن خط از آن عبور کند.

هنر و ریاضی

عنوان: خط بسته

طرح: طاهره خردور

تصویرگر: نیلوفر محمدی

این دو صفحه کودک را با شکل های هندسی مربع و مستطیل آشنا می سازد و او را نسبت به اشکال اطراف خود حساس می کند. کودک در حین بازی انواع اشکال هندسی را می آموزد و دقت او نیز افزایش می یابد. در واقع این قسمت آموزش اشکال هندسی، افزایش دقت و توجه به هنر است.

خوب است بدانیم:

در هنر دو دسته شکل وجود دارد. شکل های طبیعی (ارگانیک) مانند سنگ، چوب، ماسه، درخت و اشکال هندسی شامل مربع، مستطیل، دایره و . . است.

دوست خردسالان شماره ۵۴٢ مهر ماه ٩٣

داستان

عنوان: فیل کوچولویی که نمی خواست بخوابد

نویسنده: سم تاپکین

تصویرگر: منیژه منصوری

ترجمه: سعیده موسوی

وقت خواب فیل کوچولو رسیده اما او دوست ندارد بخوابد آخر یک عالمه بازی هست که بکند.

قصه ی فیل کوچولو می تواند بعد از خواندن هم بهانه ای برای یک گفت و گوی آرام شبانه درباره ی خواب امشب و فردای خوب کودک باشد.

خوب است بدانیم:

یکی از مهارت های رفتاری، شیوه درست برخورد با کودک است. مامان فیل کوچولو بدون عجله و با حوصله فیل کوچولو را با بستن چشم ها و فکر کردن، به بیدار شدن دوباره دعوت می کند.

کلید واژه: رفتار مناسب برای خواباندن کودک

داستان

عنوان: داداشک و نقاشی های خوش مزه

نویسنده: نسرین نوش امینی

تصویرگر: سارا امینی

خواهر، داداش کوچولویش را با نقاشی های خود سرگرم می کند. او هر شکلی را که می¬کشد داداش کوچولو را به یاد یک خوراکی خوش مزه می اندازد. وقتی او خوراکی را می آورد داداش کوچولو یاد چه چیز می افتد؟

نویسنده از طریق نقاشی خوراکی ها، کودک را با شکل های هندسی آشنا می کند. تصاویر ساده، جذاب و مکمل متن است و  شکل های هندسی در تصاویر شخصیت ها نیز دیده می شود.

 

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on