بهترین های نبات کوچولو، سروش خردسالان و رشد کودک در آذر ماه

عنوان لاتین:
بهترین های نبات کوچولو، سروش خردسالان و رشد کودک در آذر ماه

گزارش آذر ماه گروه نشریه شورای کتاب کودک

نبات شماره ٣٩     

 داستان  

عنوان: داستان کجا بخوابم؟

نویسنده: محمدرضا شمس،

تصویرگر: نیلوفر برومند

صفحه: ٩

شب خسته بود و می خواست بخوابد. کوه، چاه، غار و رود  به او پیشنهاد می کنند پیش آن ها بخوابد، اما نمی تواند و سرانجام، ستاره ها او را پیش خودشان در آسمان جای می دهند؛ تا بخوا بد.                                                                                                                                                                        داستان، مسئله ی بی خوابی را در قالب شخصیت شب بیان می کند، شبی که فقط در جای خودش خوابش می برد. تخیل کودک با شب همراه می شود، از روی کوه قل می خورد، از تاریکی چاه می ترسد، توی غار جا نمی شود و در رود خیس می شود. تصویر ، شب را روز هنگام، در حالی که روی کوه خوابیده نشان می دهد و بر زیبایی داستان می افزاید.  

کلید واژه: بدخوابی، شب

خوب است بدانیم:  

داستان به کودک کمک می کند تا حل مسائل را بیاموزد بدون این که پند و نصیحت مستقیم بشنود. داستان تخیلی (فانتزی) یکی از انواع داستانی است که گاهی شخصیت های آن غیرواقعی هستند. شخصیت های حیوانی، دست ساخت، ذهن ساخت و حتی پدیده های طبیعی مثل شب، روز، زمین و... از این جمله هستند. تخیل کودکان خردسال قوی است و با این گونه داستان ها به راحتی ارتباط برقرار می کنند.

 داستان ترجمه

عنوان: نقاشی جادویی

نویسنده: می زاگاری

مترجم: شیرین سلیمانی

صفحه: ١٠

دان با مداد شمعی هایش، قلعه، جنگل، مردم، اژدهایی که از دهانش آتش می آید و در آخر هم یک پری نقاشی می کند. نصف شب پری او را صدا می زند تا به کمک مردم برود. دان به جنگ اژدها می رود. همه کمک می کنند و در آخر،دان با پاک کن و ماشین آتش نشانی اژدها را از بین می برد.

داستان تخیلی نقاشی جادویی دارای هیجان است و مخاطب را جذب می کند. کودک با داستان، سرگرم می شود و به راه حل های مختلف فکر می کند. مشارکت و همکاری کودکان به هنگام وقوع حادثه، نکته ی مثبت دیگر این داستان است. تصاویر با جزئیات و رنگ آمیزی جذاب، هم پای متن پیش می روند.

کلیدواژه: نقاشی، پری، اژدها، همکاری و راه حل

 سرگرمی

عنوان: جینگولک ها

صفحه: ٣٢

 جینگولک ها موجودات تخیلی هستند که هریک چیزی یا چیزهایی کم دارد. یکی شاخ ندارد، یکی چشم و دهان و یکی مو و دست. کودک باید آن ها را کامل کند شکل های مختلف تخیلی با رنگ های گوناگون، توجه و دقت مخاطب خردسال را جلب و او را سرگرم می کند.

عنوان: دوقلوها

صفحه: ٢۶ 

تصاویر مختلف که کودک باید مشابه آن را پیدا کند و با خطوطی که از بین تصاویر می کشد آن ها را به یکدیگر وصل کند.

این سرگرمی دقت کودک را برای یافتن شکل های مشابه افزایش می دهد و برای هماهنگی چشم و دست مناسب است. از ویژگی های مثبت آن، شلوغ نبودن صفحه هاست و دادن جایزه به خود با چسباندن برچسب در یکی از قاب های خالی تصویر است.

 دانستنی

عنوان: یکی بود، یکی نبود (همستر)

نویسنده: لاله جعفری

صفحه: ٣۴

کودک با زندگی همسترها، نوع غذا، نحوه ی انتقال غذا، دشمن آنان آشنا و به تفکر واداشته می شود. نویسنده در آخرین سطر هر بندی واژه ی چونکه را می آورد تا سوال ذهنی کودک را پاسخ دهد. تصاویر کامپیوتری به زیبایی نقاشی شده اند ولی در مطالب دانستنی عکس های مستند بیشتر به شناخت کودک کمک می کنند.

سروش خردسالان شماره  ٣٣

 شعر

عنوان: بارون اومد                                      

 شاعر: مریم اسلامی             

تصویرگر: مهسا هدایتی

صفحه: ٧

وقتی تکه های ابر به یکدیگر برخورد می کند و ریزش باران موجب آبیاری و طراوت گل ها می شود.

شعر آهنگین و ریتمیک است. صدا آواها و تشبیه های بکار رفته درحد درک کودک خردسال است. توجه به محیط زیست و تصویر خیال انگیز، از نکات مثبت آن است.

خوب است بدانیم:

آشنایی با مسائل زیست محیطی مانند هر موضوع دیگر باید از کودکی آغاز شود. کودک به تدریج نسبت به محیط پیرامون خود حساس می شود و می آموزد؛ به هر چیز که محیط زیست او را تشکیل می دهد مانند زمین، گیاهان، جانوران و. . . احترام بگذارد.

 داستان

عنوان: عمو لبوی سبیلو

نویسنده: کلر ژوبرت

تصویرگر: سحرناز سپندی فر

صفحه: ١۴

ریزریزو مورچه کوچولویی که گرچه از آقای لبوفروش و سبیل گنده اش می ترسد، اما نمی تواند از خوردن تکه های شیرین و خوشمزه لبو که توی دیگ لبو باقی مانده دست بردارد. او که از خود ردپایی به جا گذاشته بود؛ با فکر کردن راه حلی برای لبو خوردن بیشتر پیدا می کند.

ریزریزو نمونه کاملی از بچه های بازیگوش و زیرک است که درعین ترس از بزرگترها راه حلی شیطنت آمیز پیدا می کنند. فضای رمزآلود با هول و هراس همراه با طنز نهفته در داستان موجب لذت بردن کودک از شنیدن آن می شود.

 سرگرمی

عنوان: بادکنک بازیگوش

طراح: سیمین ابراهیمی

عکاس: نرگس حسینی

صفحه: ١٧

بازی های زیادی می شود با بادکنک انجام داد و معمولا نباید بادکنک با زمین برخورد کند. این بار با سه بادکنک این کار انجام می شود. به طوری که دو بادکنک از یک رنگ و بادکنک سوم با رنگ دیگر. کودک هر دو بادکنک هم رنگ را در دست می گیرد و بادکنک سوم را باید در هوا معلق نگه دارد. بازی حرکتی بادکنک بازیگوش کودک را وادار به تحرک بیشتری می کند.

دقت، تمرکز، نشاط و حرکت از ویژگی های این بازی است. در هر مکانی قابلیت اجرا دارد؛ پدرها و مادرها می توانند با کودک خود هم بازی شوند و لحظات شاد و به یاد ماندنی را برای کودکان ایجاد کنند.

رشد کودک شماره ٣ آذر ١٣٩٣

 داستان

عنوان: خورشید و کلاغ      

نویسنده: طاهره خردور      

تصویرگر: مهدیه صفاییه

صفحه: ۴

هزارپا، درخت و کلاغ همه به دنبال راهی هستند خورشید خانم آفتاب کند تا مورچه کوچولو گرم شود و بتواند دنبال کاروبارش برود. عاقبت کلاغ راهی پیدا می کند و خورشید مورچه کوچولو را گرم می کند. درخت هم دست نوازشگرش را برسر کلاغ می کشد.

نویسنده با زبان کودکانه و لحنی صمیمی به طور غیر مستقیم کودکان را به همدلی با یکدیگر تشویق می کند. از سویی کودک در پایان متوجه می شود که چرا خورشید حرف هیچ یک را نمی شنید و خود به این کشف می رسد.

کلید واژه : کمک، حل مسئله، زنجیره ارتباطی بین موجودات

خوب است بدانیم:

یکی از ویژگی های ادبیات مناسب یاری رساندن به کودک برای تفکر و تبدیل آن به رفتار های سازنده در زندگی است. خواندن ادبیات در رشد و پرورش شناختی و اجتماعی کودکان موثر است.

کلید واژه: حل مسئله، تلاش

 خیال بافی      

نویسنده: ارغوان غلامی      

تصویرگر: میترا چرخیان

صفحه: ١٠

تجسم کنید، شب است و همه جا تاریک! به جای ترس از تاریکی با او دوست باشیم و زیر پتو آن قدر با تاریکی حرف بزنیم تا خوابمان ببرد.

 نمایش

عنوان: سرنخ

نویسنده: محمد رضا شمس      

تصویرگر: سید میثم موسوی

صفحه: ١٨

اتل و متل، دو کارآگاه  اند. آن ها در پی کسانی هستند که برگ های درختان را زرد می کنند. غافل از این که کار، کار پاییز است. آن ها باید در طبیعت بگردند و نشانه هایی را از پاییز پیدا کنند.

بچه ها نمایش دادن را خیلی دوست دارند. نمایش برای کودک باید قابل اجرا و لذت بخش باشد و کودک را به فکر وادارد. نمایش سرنخ با زبان طنز و فارغ از آموزش مستقیم کودک را به فکر وامی دارد تا به طبیعت پیرامونش حساس شود.

می توانیم با کودکانمان کارآگاه شویم و همراه اتل و متل بگردیم و چیزهای جدید کشف کنیم و در لذت آن ها شریک شویم.

خوب است بدانیم:

امروزه کودکان فرصت کمی برای رفتن به طبیعت دارند. این دور شدن آن ها را نسبت به محیط زیست بی تفاوت می کند و مهم تر از آن در رشد همه جانبه آن ها تاثیر منفی دارد.

کلید واژه: شناخت پدیده های طبیعت، کنجکاوی، دقت

 شعر

عنوان: انار دونه دونه      

شاعر: بابک نیک طلب     

تصویرگر: سولماز جوشقانی

صفحه: ٢۵

گاه می توان با چند کلمه آهنگین، مناسبتی چند صد ساله را به سادگی تشریح کرد. ویژگی شعر چنین است. شعر انار دونه دونه سفره شب یلدا، شروع فصل زمستان و دور هم بودن در این شب را به زیبایی با واژگان ساده و آهنگین بیان کرده است.

 

Submitted by editor3 on