در بولونیا چه خواهد گذشت؟

ده روز بیشتر به آغاز به کار چهل و هفتمین دوره مهم ترین رویداد بین المللی صنعت نشر کتاب و محصولات چند رسانه ای کودکان باقی نمانده است. نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا که از ۲۳ تا ۲۶ مارس (۳ تا ۶ فروردین) در شهر بولونیای ایتالیا برگزار می شود.

برای شرکت در این نمایشگاه چهار روزه، شهر کهن سال بولونیا میهمانان بسیاری را در خود می پذیرد، نویسندگان، تصویرگران، تولید کنندگان فیلم و محصولات تلویزیونی، توزیع کنندگان، فروشندگان و کتابداران کودک که از سراسر جهان در این شهر گردهم می آیند. این رویداد بین المللی فرصت خوبی را برای خرید و فروش حق مالکیت معنوی آثار مربوط به کودکان، شناخت محصولات با کیفیت تولید شده برای کودکان و آشنایی و برقراری ارتباط بین کارشناسان فراهم می کند.

در این چهار روز، برنامه های متنوعی اجرا می شوند. اهدای جایزه به برگزیدگان جایزه بین المللی تصویرگری راگازی بولونیا، برپایی گردهمایی بین المللی Quick Rights ۲۰۱۰ ، نمایش آثار اصل تصویرگران عضو انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب های کودکان، برپایی میزگرد بین المللی حقوق نشر و توزیع کتاب و محصولات چند رسانه ای کودکان از سوی کشورهای کانادا، انگلستان، اسلواکی و ایتالیا و بزرگ داشت جیانی روداری نویسنده مشهور ایتالیایی ادبیات کودک مهم ترین برنامه ها هستند.

اهدای جایزه به برگزیدگان جایزه بین المللی راگازی بولونیا، و اعلام برندگان جایزه جهانی هانس کریستین اندرسندر یک کنفرانس مطبوعاتی، از مهم ترین و جذاب ترین برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب های کودکان بولونیا هستند. اما هدف از برگزاری گردهمایی ها و همایش های مختلف در درجه نخست، آشنایی ناشران با پدیدآورندگان ادبیات کودک در کشورهای مختلف جهان و خرید و فروش حق مالکیت معنوی آثار برای انتشار و برگردان به زبان های دیگر است.

گردهمایی بین المللی یک روزه (Quick Rights ۲۰۱۰ 2010 QUICK RIGHTS International Seminar)، درباره فروش حق مالکیت معنوی آثار برای برگردان به زبان های دیگر و انتشار مشترک آثار است. میزگرد بین المللی حقوق نشر و توزیع کتاب و محصولات چند رسانه ای کودکان(International Round Table on Rights and Distributionof Children’s Content) ، به وضعیت ناشران کتاب های کودکان در کشورهای ایتالیا، انگلستان، کانادا و اسلواکی می پردازد و می کوشد به پرسش هایی مانند این که چگونه ناشران در سطح جهان می توانند همکاری نزدیک تر و بهتری با یکدیگر برقرار کنند، پاسخ دهد.

نگاهی به برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا ده روز مانده به آغاز آن

اما، جیانی روداری، که برنامه بزرگ داشت او با سه مناسبت نودمین سالگرد تولد، سی امین سالگرد مرگ و چهلمین سالگرد اهدای جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن به او همراه است، تنها نویسنده ایتالیایی است که موفق شده، جایزه اندرسن را به دست آورد. از چهل سال پیش که روداری این مهم ترین جایزه جهانی ادبیات کودک را به دست آورد، تاکنون آثارش به ۵۰ زبان دنیا برگردانده شده است.

نگاهی به برنامه های نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا ده روز مانده به آغاز آن

از سال ها پیش، تصویرگران بسیاری داستان های روداری را به تصویر کشیده اند. برخی از آن ها داستان ها را به زبان اصلی خوانده اند و دیگران برگردان آن ها را. به همین سبب، دست اندرکاران برگزاری مراسم بزرگ داشت روداری، یک مسابقه بین المللی تصویرگری آثار روداری را برگزار کردند تا نگاه های متفاوت تصویرگران به آثار روداری را در مجموعه ای گردآورند. در این مسابقه بیشتر از ۸۰۰ تصویرگر شرکت کردند. از این میان، ۴۴ اثر برگزیده شدند که در جریان مراسم بزرگ داشت روداری به نمایش درخواهند آمد.

نمایشگاه بولونیا در سال های برگزاری اش، در نزدیک کردن رابطه همکاری بین دست اندرکاران تولید و توزیع آثار ادبی کودکان، تاثیر زیادی داشته است. اکنون باید دید چهل و هفتمین دور برگزاری این نمایشگاه چه دست آوردهایی را به دنبال خواهد داشت؟

Submitted by editor6 on