بولونیا ۲۰۱۰، نمایشگاهی پر دستاورد!

از به پایان رسیدن کار و شور و غوغای چهل و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا، نزدیک به یک ماه می گذرد. دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه در یک جمع بندی، آن را پر دست آورد دانسته اند.

نمایشگاه امسال، در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع برپا شد و ۱۲۰۰ ارائه دهنده از ۶۶ کشور جهان در آن شرکت کردند تا نمونه هایی از برترین آثار تالیف، ترجمه و تصویرگری ادبیات کودک جهان را به نمایش بگذارند.

امسال، علاقه مندانی از ۷۱ کشور جهان از نمایشگاه بولونیا بازدید کردند و ۴۰۰ خبرنگار از ۳۸ کشور نیز به این شهر کهن سال و زیبای شمال ایتالیا سفر کردند تا رویدادهای نمایشگاه ۴ روزه را بازتاب دهند.

بنا بر یک سنت دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که هر سال در نمایشگاه بولونیا غرفه ای برای شناساندن فعالیت هی خود دارد برندگان دو جایزه مهم این دفتر جایزه هانس کریستین اندرسن برای نویسنده و تصویرگر و جایزه ترویج خواندن آساهی را در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.

بولونیا ۲۰۱۰، نمایشگاهی پر دستاورد

همچنین این دومین بار است که برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن همزمان با استکهلم در نمایشگاه بولونیا نیز اعلام شد.امسال کیتی کروسر تصویرگری از بلژیک برنده این جایزه شد.

بولونیا ۲۰۱۰، نمایشگاهی پر دستاورد

برندگان جایزه راگازی بولونیانیز در جریان این نمایشگاه به شکل رسمی اعلام شدند. جایزه ای که هر سال، برگزار کنندگان نمایشگاه بولونیا برای تشویق ناشران جهان به تولید کتاب های با کیفیت برای کودکان، اهدا می کنند.

بولونیا ۲۰۱۰، نمایشگاهی پر دستاورد

نمایشگاه تصویرگران بولونیا نیز مانند هر سال، پس از پایان نمایشگاه، سفر خود به ژاپن را آغاز کرده است. البته امسال بخشی از نمایشگاه پیش از سفر به ژاپن، در شهر رم پایتخت ایتالیا به بازدید عموم گذاشته شده است و کمی دیرتر از هر سال به ژاپن می رسد.

هر سال، تصویرگرانی از گوشه و کنار جهان، برای نمایش آثارشان در نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا نام نویسی می کنند و داورانی بین المللی از میان درخواست کنندگان، آثاری را برای نمایش در طول روزهای برپایی نمایشگاه برمی گزینند. اکنون سی سال است که با همکاری شاخه ملی IBBY در ژاپن، بلافاصله پس از پایان نمایشگاه بولونیا، نمایشگاه تصویرگران به ژاپن سفر می کند و در مراکز فرهنگی مناطق مختلف ژاپن به نمایش در می آيد.

این سفر فرصتی را برای آموزگاران، کتابداران و هنرمندان ژاپنی فراهم می کند تا با این آثار برگزیده از نزدیک آشنا شوند. کودکان ژاپنی هم هر سال همراه با خانواده یا آموزگار و هم کلاسی ها، به دیدار آثار هنری می روند که به طور ویژه برای کودکان خلق شده است.

از سنت ها که بگذریم، نمایشگاه بولونیا امسال، یک برنامه تازه هم برگزار کرد. برنامه ای برای کودکان و خانواده ها که با استقبال بسیاری از سوی خانواده های منطقه روبه رو شد. نزدیک به سی هزار نفر از ساکنان منطقه در این برنامه که Bolibrì نام داشت و از ۲۶ تا ۲۸ مارس در محدوده نمایشگاه بولونیا برگزار شد، شرکت کردند. کارگاه های آموزشی برای خانواده ها، یک نمایشگاه بزرگ فروش کتاب و بسیاری فعالیت های ترویجی و سرگرم کننده دیگر در قالب این پروژه اجرا شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا ۲۰۱۰، با تمام رویدادهای مهم و جذابش سپری شد و برگزار کنندگان نمایشگاه، اکنون برای برپایی نمایشگاه چهل و هشتم تدارک می بینند. نمایشگاهی که از ۲۸ تا ۳۱ مارس ۲۰۱۱ (۸ تا ۱۱ فروردین۱۳۹۰) آماده پذیرایی از دست اندرکاران و علاقه مندان به ادبیات کودک است.

Submitted by editor6 on