بگذاریم امسال کودکان با تجربه های ناب شان قصه ساز ما شوند

۱۴ فروردین، روز جهانی کتاب کودک در شورای کتاب کودک، شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در ایران برگزار شد.

این برنامه که با دیدار نوروزی اعضای خانواده شورای کتاب کودک همراه بود با گزارش کوتاهی از فعالیت های شورا در سال گذشته آغاز شد.

سپس توران میرهادی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک پیام های نوروزی خود را ارائه کردند. میرهادی سال نو را تبریگ گفت و برای همگان آرزوی سلامتی، شادی، کارهای ثمربخش و "احساس شیرین انسان خدمتگزار بودن" کرد. او در ادامه سخنانش این صورت مسئله را مطرح کرد که "چگونه کودکان را از بردگی و اسارت بازی های کامپیوتری نجات دهیم؟"

خانم میرهادی در این باره چنین گفت: "بازی های کامپیوتری نه ذهن را می پروراند نه تخیل را. تکنولوژی در شکل جدیدش دنیای کودکان را محدود می کند." او پیشنهاد کرد:‌ "در خانه های خودمان این دستگاه ها را کنار بگذاریم و فرزندمان را به طبیعت ببریم و به سراغ درخت ها و گنجشگ ها و آدم های دیگر برویم. پس از برگشتن به آن ها بگوییم آیا می توانی از چیزهایی که امروز دیدی یک قصه برای من بگویی؟ می شود برای من یک قصه بسازی و تشویق شان کنیم برای آن که تخیل و تفکرشان را بارور کنند و هر آن چه که دوست دارند هر آن چه که می بینند و هر آن چه که تجربه می کنند و هر آن چه که می شنوند به صورت قصه، نقاشی و بازی ها مختلف نمایش دهند."

توران میرهادی از همه خواست با خانواده خود به چنین تجربه ای دست بزنند و نتیجه آن را با دیگران سهیم شوند. او گفت اجازه دهیم امسال بچه ها با تجربه های ناب شان قصه ساز ما بشوند.

بگذاریم امسال کودکان با تجربه های ناب شان قصه ساز ما شوند

نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک نیز با اشاره به این که پیامی غیر از آن چه که در رفتار و کردار و شیوه برخورد افرادی که در NGO ها فعالیت می کنند نمی تواند وجود داشته باشد پیام نوروزی خود را برای حاضران خواند:

نگهبان چشمه

سال ها پیش ،

چشمه ام کوچک کوچک بود،

شاد و بازیگوش و بی پروا.

اما امروز چشمه ام بزرگ و بزرگتر شده،

با آب های جاری، خزه های پر غمزه و سنگ های رنگ و وارنگ.

به چشمه ام نگاه می کنم،

نگاهم مانند چشمه است، مرطوب مرطوب.

و دعا می کنم که

خدایا، در سال نو و سال های دراز پس از آن

چشمه ام را همچنان سرزنده و پوینده نگاه دار.

انصاری همچنین چاره و درمان دوری کودکان از آزادی، خلاقیت، طبیعت، زندگی شخصی و ارتباط های انسانی را که خانم میرهادی در سخنانش به آن اشاره کرده بود، ترویج کتابخوانی دانست.

بگذاریم امسال کودکان با تجربه های ناب شان قصه ساز ما شوند

خواندن پیام روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۲، معرفی ماریا ترزا آندروتو و پیتر سیس، دو برنده جایزه هانس کریسیتن اندرسن در سال ۲۰۱۲، پخش نماآهنگی از زندگی و آثار محمدعلی بنی اسدی، نامزد ایران برای دریافت جایزه اندرسن در سال ۲۰۱۲ (ساخته مسعود ناصری)، معرفی طرح مبادله فرهنگی بین اصفهان و فرایبورگ (آلمان) از سوی فهیمه آکوش از خانه کودک و نوجوان اصفهان، معرفی کتاب "یاد مهرگان: مجموعه مقاله درباره نادر ابراهیمی" از سوی فرزانه منصوری و ارائه گزارشی تصویری از نمایشگاه – موزه "زندگی کودکان در گذرگاه تاریخ" در مجموعه تاریخی کاروانسرای سعد السلطنه قزوین از دیگر برنامه های جشن روز جهانی کتاب کودک سال ۱۳۹۱ در شورای کتاب کودک بود.

بگذاریم امسال کودکان با تجربه های ناب شان قصه ساز ما شوند

Submitted by editor3 on