تجربه های ترویج خواندن در بنیاد خواندن هلند

عنوان لاتین:
Stichting Lezen Nederlands

بازار (BAZAR )، (طرح ترویجی در بنیاد خواندن هلند)

بازار طرحی است برای کتاب خوان کردن دانش آموزان هلندی که پس از پایان دبستان، به مدرسه های کار و دانش می روند تا حرفه ای بیاموزند. بیشتر از ۶۰% کودکان هلندی، به ویژه از خانواده های مهاجر یا کم درآمد، پس از دوره ابتدایی به این نوع آموزش روی می آورند.

ایجاد انگیزه برای خواندن و مطالعه در کودکان در درون خانه دشوار است، بازار، پروژه ای است با مجموعه ای از ۲۵ طرح و فعالیت که برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله ای از این دست، اجرا می شود تا به کتاب خواندن علاقه مند شوند. در این فعالیت ها که به شکل ویژه برای مدرسه های کار و دانش طراحی شده، سرودن شعر، تماشای فیلم، دعوت از نویسندگان برای رفتن به مدرسه و گفت و گو با دانش آموزان، بردن دانش آموزان به تئاتر و البته خواندن کتاب در نظر گرفته شده است. طرح «بازار» برای همه روش های آموزشی که در آن ها به بچه ها حرفه و پیشه ای آموخته می شود مناسب است. تا سال ۲۰۰۴ بیش از ۷۰ مدرسه در هلند با این طرح همکاری کرده‌اند.

http://www.bazarweb.nl

  • جایزه Inktaap،  (طرح ترویجی در بنیاد خواندن هلند)

" Inktaap" یک پروژه ترویج خواندن برای نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله هلندی و بخش هلندی زبان بلژیک است. این پروژه یک مسابقه برای انتخاب بهترین کتاب و اهدای جایزه ای به نام Inktaap به کتابی است که دانش آموزان آن را برمی گزینند. مسابقه به این ترتیب برگزار می شود که دانش آموزان، سه کتاب را که سه جایزه ادبی برتر هلند را از آن خود کرده اند، می خوانند. شمار دیگری از دانش آموزان هم با همکاری آموزگاران مدرسه، هیئت داوران را تشکیل می دهند. به دانش آموزانی که کتاب ها را می خوانند، برگه های بررسی کتاب داده می شود تا درباره کتاب ها نظر دهند و آن ها را نقد کنند. داوری، براساس نقد و نظرهای دانش آموزان انجام می شود و بهترین کتاب انتخاب می گردد. برای پایان برنامه هم جشنی یک روزه برپا می شود و جلسه های گفت و گو با نویسندگان کتاب ها برگزار می شود. در پایان هم جایزه  Inktaap به نویسنده کتاب برگزیده اهدا می شود. 

            http://www.inktaap.com

  • داوران نوجوان  (De Jonge Jury )، (طرح ترویجی در بنیاد خواندن هلند)

تجربه های ترویج خواندن در بنیاد خواندن هلند

طرح داوران نوجوان، یک طرح ترویج خواندن برای دانش آموزان ۱۲ تا ۱۶ ساله است.  این طرح می کوشد دانش آموزان را نسبت به کتاب و کتابخوانی آگاه و علاقه مند سازد. این پروژه در واقع کامل کننده پروژه‌های دیگر بنیاد خواندن هلند است، پروژه هایی مثل "Nederlandse Kinderjury" (داوران کودک هلند) و جایزه Inktaap. از ماه آگوست تا فوریه، دانش‌آموزان به انتخاب خود، جدیدترین کتاب‌های نوجوانان را مطالعه می کنند و آن ها را ارزش‌گذاری کرده و رای گیری می کنند. رای‌گیری هم به شکل انفرادی و هم در مدرسه ها انجام می شود. پنج کتابی که بیشترین رای را آورده باشند، به عنوان نامزد جایزه داوران نوجوانان انتخاب می شوند. سرانجام  در روزی که به نام داوران نوجوان نامگذاری شده، مراسمی ویژه برگزار می شود و به نویسندگان کتاب های برگزیده جایزه اهدا می شود.

http://www.jongejury.nl

برگردان:
محمد رضایی نیا
Submitted by editor6 on