تحران ١٤٧٣(دایرة‌المعارف ناقص تحران)

تهران امروز ما، تهران دیروز کتاب تحران ١٤٧٣ است. نویسندگان در فردایی نیامده زندگی می کنند و تهران ما را در آینده، شهری خالی از سکنه که مردم آن به ماه و مریخ و سیاره های دیگر مهاجرت کرده اند تصویر می کنند.

در واقع خود پدید آورندگان، اثر را اینگونه معرفی می کنند: پژوهش جمعی برخی از جوانان تهرانی الاصل بالای ١٨ سال که پس از سال ها سکونت در سیاره ای دیگر برای آشنایی با زادگاه اصلی خود به تهران باز گشته اند.

اثر با ساختاری دایره المعارفی و زبانی طنز و در عین حال هشدار دهنده معضلات شهری، شهر نشینی و شهروندی کلان شهر تهران را نقد کرده و نویسندگان آن با ابتکار و سلیقه ی خود مدخل های مختلفی را برگزیده و هر یک را معرفی نموده اند. طنز کتاب با بهره گیری از زبان نوجوان امروز و به گونه ای جوان سرانه سامان یافته است. اثر با سازماندهی ای روشمند، از نوع خاص خود، که با بی نظمی و بی قانونی شهر تهران هماهنگی دارد در ٦ بخش ارائه شده است. نحوه ی آموزش اثر غیر مستقیم، زیرکانه و به شیوه ی واژگونه کردن واقعیت ها، همراه با تصاویری کاریکاتور مانند، خلاقانه و تامل برانگیز است.

در ابتدای کتاب در بخشی که به شیوه ی دایره المعارف ها ولی به طنز "نحوه ی استعمال" کتاب نامیده شده است، ٥ قانون بیان می شود که قانون اول آن چنین است: "هیچ قانونی وجود ندارد". همین قانون مقدمه ی خوبی است برای مطرح کردن این مهم که در این کلان شهر همه ی آنچه باید در زندگی شهری وجود داشته باشد و هر یک کاربرد ویژه ی خود را دارد، با استفاده های نادرست و غیر مسئولانه ی شهروندان، به ضد خود تبدیل شده اند. همین شگرد توجه خواننده ی نوجوان را به اهمیت مسئولیت خود در برابر شهری که در آن زندگی می کند، وسایلی که به همه ی مردم شهر تعلق دارد و حفظ زیبایی، پاکیزگی و نمادهای آن به خوبی آگاه می سازد و به او گوشزد می کند که همه ی نارسایی ها و مشکلات شهر به ناکارآمدی مسئولان بر نمی گردد و خود شهروندان که صاحبان اصلی شهرشان هستند نیز در از میان برداشتن نارسایی ها و پاسداری از آنچه وجود دارد، مسئولند.

تهیه کننده
مریم محمدی
سال نشر
۱۳۸۸
نویسنده
نیما دهقانی، محمدعلی رمضانپور
Submitted by editor3 on