تحصیل زیر زخم‌های زلزله

تیتر:
تحصیل زیر زخم‌های زلزله

زلزله بلای طبیعی است که بی خبر می‌آید، جان می‌گیرد و می‌رود. بعد بشر می‌ماند با کلی ویرانه که باید آباد کند، در این بین بازسازی برخی مکان‌های عمومی از جمله مدرسه که والدین بچه‌هایشان را با هزاران امید برای آموختن به آن می‌فرستند تا درس زندگی بیاموزند، در صدر امور است، اکنون حدود هشت سال از وقوع زلزله دورود می‌گذرد اما همچنان مدارس آن نیازمند بازسازی ونوسازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، مدرسه جایی است که افراد برای همکاری، یاوری، آموختن مقررات و قوانین، یادگیری استدلال، منطق و زیبایی‌شناختی هستی و مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن به آن وارد می‌شوند و طی فرآیندی نه چندان زود و برابر اصول و قواعد و جریان‌های مشابه و مشترک علمی به یادگیری می‌پردازند دراین بین آنچه که نشاط و شادی کودکان را برای یادگیری و تعلیم دوچندان می‌کنند وجود فضایی استاندارد است که گاهی اوقات با پرداختن به ظاهر مدرسه و ساختمان مناسب می‌توانیم شور و نشاط را دربین دانش آموزان ایجاد کنیم اما با این تفاسیر متاسفانه در لرستان و شهرستان دورود هنوز هم مدارسی وجود دارد که آثار زلزله روی آن‌ها مانده و نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

مینا زهرایی یک شهروند دورودی در این باره به ایسنا گفت: طی زلزله‌ای که در این شهرستان رخ داده متاسفانه تعداد زیادی از مدارس آسیب دیدند و هر لحظه امکان تخریب آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه همیشه این اضطراب در بین ما مادران وجود دارد که فرزندانمان را به این مدارس فرسوده بفرستیم چرا که هر لحظه امکان آوار وجود دارد، گفت: نمی‌دانیم چند حادثه دیگر باید در حوزه آموزش و پرورش رخ دهد تا مسئولین توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

وی اضافه کرد: چنانچه یک کودک دچار حادثه‌ای شود چطور می‌تواند جان خود را نجات دهد بنده پسرم را همیشه با یک دلهره روانه مدرسه می‌کنم و تا برمی‌گردد دلم هزار راه می‌رود.

سامیار دالوند یکی دیگر از شهروندان دورودی به ایسنا گفت: وظیفه آموزش وپرورش توسعه مدارس و تلاش برای شکوفایی علمی است و این رسالت به دست مسئولین این دستگاه محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش این شهرستان نسبت به بازسازی مدارس زلزله‌زده به کندی عمل می‌کند و این حرکت موجب نگرانی والدین شده است.

وی اضافه کرد: گا‌هی مسئولان آموزش وپرورش اقدام به بازسازی مدارس می‌کنند اما مدارسی که در زلزله دچار خسارت شدند پابرجا هستند و این مهم به نحوی با جان دانش‌آموزان بازی می‌کند.

مدارس خسارت‌دیده زلزله دورود، جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

ماشاالله نعمتی فرماندار دورود در جلسه شورای آموزش و پرورش دورود گفته بود: اهمیت آموزش و پرورش برای رشد و تعالی جامعه بر فردی پوشیده نیست و آموزش و پرورش بزرگ‌ترین جامعه کشور است که دایره آن همه افراد را در بر می‌گیرد.

وی به وجود ۲۰ مدرسه خسارت‌دیده از زلزله در شهرستان دورود اشاره کرد و یادآور شده بود: تحصیل در این مدارس خطرات جدی برای دانش‌آموزان در بر دارد و اداره کل نوسازی مدارس باید برای این مدارس فکری کند.

فرماندار به ساماندهی سرویس مدارس اشاره کرده بود: هر وسیله حمل و نقل عمومی از نظر ظرفیت تعریف مشخصی دارد و حمل و نقل دانش‌آموزان بیش از ظرفیت‌های قانونی مورد تائید این شورای نیست و پلیس راهور باید بر حسن انجام آن نظارت کند.

نوسازی مدارس زلزله‌زده دورود ضروری است

عباس قائدرحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس به ایسنا گفت: در سال ۸۵ زلزله‎ای در دورود رخ داد که مرکز آن چالانچولان بخش سیلاخور بود و شهرستان‎های دورود، بروجرد و حاشیه خرم‎آباد را لرزاند.

وی با بیان اینکه آسیب‎های جدی در کانون این زلزله که شهر دورود بود ایجاد شد، اظهارکرد: همچنین در سال ۸۹ زلزله دیگری در این شهرستان رخ داد و متأسفانه آسیب‎های جدی به مدارس و اماکن عمومی شهرستان دورود وارد کرد.

وی با بیان اینکه براساس بازدیدهای انجام شده ۲۰ مدرسه در دورود دچار آسیب‎هایی شدند که البته کم‎توجهی مسئولان باعث عدم نوسازی آن‌ها شده است، یادآور شد: دولت تسهیلات و کمک بلاعوض برای بازسازی مدارس شهرستان دورود داده اما نوسازی و تجهیز مدارس استان باید پیگیری می‌‎کرد و اجازه نمی‌‎داد وضعیت مدارس این شهرستان این‌قدر طول بکشد.

قائدرحمت تصریح کرد: کمبود مدارس و نوسازی آن‌ها در شهرستان دورود را به وزیر آموزش و پرورش اطلاع دادیم و وی دستور داد که در منطقه ناصرالدین دورود دو مدرسه با فوریت در سال ۹۳ ساخته شود اما متأسفانه اقدام جدی صورت نگرفته است.

این نماینده اظهارکرد: مدیرکل نوسازی مدارس لرستان گفته در صورت تأمین زمین از سوی آموزش و پرورش ما مدارس مورد نیاز را می‌‎سازیم.

وی با انتقاد ازاینکه چنانچه حادثه دلخراشی در این مدارس زلزله‌زده رخ دهد چه کسی پاسخگوست؟ ادامه داد: قطعاً دولت قبلی باید پاسخگو باشد که چرا توجه نکرده و دولت کنونی نیز باید تلاش کند برای نوسازی این مدارس تا شاهد از دست دادن و آسیب جدی دانش‎آموزان نباشیم.

نوسازی مدارس به ۱۰۰ درصد تعهدات خود عمل کرده است

حسین اسدی‎پور مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس لرستان نیز در این باره گفت: در حال حاضر در استان ۴۴۰۱ کلاس درس داریم که نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اعتباراتی که برای زلزله پیش‎بینی شده بود برای پروژه‎هایی از محل ستاد حوادث غیرمترقبه به نوسازی تخصیص داده و جذب شده است، اظهارکرد: مدارسی که براساس موافقت‎نامه بین استانداری، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس مبادله شده به ۱۰۰ درصد تعهدات عمل کردیم و طی چند سال گذشته همه مدارس را به آموزش و پرورش تحویل دادیم.

وی تصریح کرد: وجود مدارس تخریبی تنها مربوط به شهرستان دورود نیست بلکه مربوط به کل استان است.

اسدی‎پور بیان کرد: از محل منابع ملی اقدام به تخریب و بازسازی و مقاوم‎سازی کردیم همچنین از نظر شاخص‎های مقاوم‎سازی و بازسازی با توجه به زلزله‎ای که در دورود داشتیم این شاخص وضعیت بهتری دارد و در آن زمان از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه به بازسازی مدارس آسیب‎دیده از زلزله با توجه به اعتبارات طرح تخریب و بازسازی ابلاغ شده به دستگاه‎‌ها، به اعتباراتی نیاز داریم که این تعداد کلاس درس را تخریب و بازسازی کنیم.

وی گفت: یک شناسنامه فنی برای مدارس داریم و تاکنون هیچ‌گونه برگشت اعتباری نداشتیم و اعتبارات در جاهای تعیین شده هزینه شده است.

جای تعجب است ۲۰ مدرسه زلزله زده در دورود هنوز نوسازی نشدند

در این باره رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان به ایسنا گفت: متولی ساخت و ساز مدارس استان نوسازی و تجهیز مدارس استان است.

وی با بیان اینکه در زلزله سال ۸۵، هر مدرسه‎ای که دچار خسارت شد در قالب اعتبارات عمرانی تخصیصاتی تحت عنوان خسارات زلزله به نوسازی مدارس پرداخت و خود نوسازی پروژه تعریف کرد، ادامه داد: در آن برهه لیست مدارس خسارت دیده تنظیم و اعتبارات دولت تحت عنوان مصوبه‎ای برای مقاوم‎سازی مدارس کشور و استان از صندوق ذخیره ارزی چند میلیارد دلار بین کشور توزیع شد و تمام برآورد اعتباری که برای مدارس استان شده بود به نوسازی مدارس استان تخصیص داده شد.

وی بیان کرد: اینکه گفته می‌‎شود ۲۰ مدرسه در شهرستان دورود از زلزله ۸۵ خسارت دیده و هنوز بهسازی و نوسازی نشدند جای تعجب دارد، فرمانداران قبلی مگر چکار می‌‎کردند؟ اعتبارات به این مدارس در سال ۸۵ تخصیص داده شده و در اختیار متولی قرار گرفته است.

بیش از ۴٠٠٠ کلاس لرستان نیازمند تخریب و بازسازی هستند

گودرز کریمی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این باره به ایسنا گفت: خیلی از مدارس در روستا‌ها یک کلاسه هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰ مدرسه در دورود داخل شهر نیست و نه تنها این مدارس بلکه ۴۲۰۷ کلاس در استان داریم که تعداد زیادی از آن‌ها دارای بافت فرسوده بوده و نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ خیر در استان داریم، افزود: اگر حمایت خیرین نبود اعتبارات دولتی جوابگوی نیاز نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه تمام مدارسی را که فاقد استحکام بوده و نیازمند نوسازی هستند به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان معرفی می‌‎کنیم، اظهارکرد: با تخصیص اعتبارات نوسازی این مدارس تخریب و بازسازی می‌‎شوند البته نوسازی تنگناهایی دارد چرا که اعتبارات به صورت قطره‎چکانی جذب می‌‎شوند.

کریمی‎فر با بیان اینکه ساخت یک کلاس ۶۰ میلیون تومان هزینه در بردارد، بیان کرد: برنامه‎ریزی شده در فاصله یک تا شش ساله تمام مدارس استان که نیازمند تخریب و بازسازی هستند، نوسازی شوند.

به هر جهت امیدواریم هر چه سریع‌تر فکری به حال این کلاس‎ها و دانش‎آموزان آنها شود تا خدایی نکرده شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

گزارش از خبرنگار ایسنای لرستان: آزیتا یوسفیان

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۲
Submitted by editor3 on