ترویج خواندن یک فعالیت عاشقانه است!

دوازدهم شهریور خانه کتابدار میزبان پاتریشیا آلدانا، رئیس پیشین دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان بود. او چند تجربه ترویج کتابخوانی بین المللی را با گروهی از دوستداران ادبیات کودک و مروجان خواندن سهیم شد.

آلدانا سخنان خود را چنین آغاز کرد: "من این شانس را داشتم که در دوره ای که ریاست دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان را برعهده داشتم بسیار سفر بکنم و به مهمترین فعالیتی که افرادی نظیر ما می توانند انجام بدهند یعنی ترویج خواندن و ساختن جهانی که کتابخوان است، توجه کنم. اکنون ما در کانادا در نهضت ملی خواندن تلاش می کنیم راه هایی پیدا کنیم که خوانندگانی برای تمام عمر و نه مقطعی پرورش دهیم که این کار حتی در کشوری مانند کانادا آسان نیست. این تلاش ها سبب شد من از خود بپرسم چگونه من به یک خواننده تمام عمر تبدیل شدم و چگونه دو دخترم و دو پسرم به چنین خوانندگانی تبدیل شدند، به ویژه که علاقه مند کردن پسرها به خواندن چندان ساده نیست."

او با اشاره به تجربه های شخصی خود با مادر و فرزندانش "خواندن با صدای بلند و سهیم شدن ادبیات بین دو نسل" را پیشنهاد می کند. او می گوید: "من از مادری امریکایی و از پدری گواتمالایی به دنیا آمدم.

فضای گواتمالا در دوران کودکی من بسیار ضد امریکایی بود. من امریکایی ها را دوست نداشتم اما عاشق مادرم بودم. چیزی که من و مادرم را به هم وصل می کرد کتاب ها بودند. در آن زمان هیچ کتابی به زبان اسپانیایی برای کودکان وجود نداشت. خواندن، یک باغ مخفی برای من و مادرم بود. مادرم تا ده سالگی برایم کتاب می خواند.

من این خواندن را با کودکان خود نیز تجربه کردم، برای هر یک به شیوه ای متفاوت. برای هر کدام بر اساس سلیقه و علاقه شان کتاب ها را انتخاب می کردم و تصور می کنم در سیاست گزینش کتاب بسیار موفق بودم و همه فرزندانم اکنون کتابخوان های حرفه ای هستند."

ترویج خواندن یک فعالیت عاشقانه است

او در ادامه درباره تجربه بلندخوانی در کشور مکزیک، طرح "حلقه قصه گویی" برای کودکان بیمار و فقیر در دو بیمارستان شیلی، پروژه کتابدرمانی شیلی به سبب زلزله سال ٢٠١٠ و حلقه مطالعاتی مادران و دختران در تورنتو برای حاضران سخن گفت.

آلدانا در پایان گفت که نسبت به آینده خواندن خوش بین است. اگر وقتمان را با عشق در اختیار نسل جوان بگذاریم و مسئله خواندن را با آن ها پی بگیریم، قطعا به باز شدن افق های بسیار مثبتی در آینده خواهد انجامید. به باور او، نقش مشارکت و تعامل بین دو نسل است که ما را به پیش خواهد برد.

پاتریشیا آلدانا، متولد کشور گواتمالا است. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در امریکا، در سال ١٩٧١ به کانادا رفت و در سال ١٩٧٨ موسسه انتشاراتی Groundwood Books را با هدف نشر آثار برتر ادبیات کودکان تاسیس کرد. او در سال ١٩٩٦ همین موسسه را به ویژه برای انتشار آثار به زبان اسپانیایی در امریکا به ثبت رساند. نویسندگان و تصویرگران این موسسه تاکنون بیشترین تعداد جایره ملی کتاب کانادا Governor General‘s Award را به خود اختصاص داده‌اند و جوایز بسیار دیگری را در سطح ملی و بین‌المللی دریافت کرده‌اند. خانم آلدانا در سازمان‌های ملی و بین‌المللی نیز فعالیت دارد، او از سال ٢٠١٠-٢٠٠٦ ریاست دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY را بر عهده داشت، از سال ٢٠١٠ ریاست IBBY Foundation را بر عهده دارد و از سال ٢٠٠٩ رییس مشترک نهضت ملی خواندن در کانادا است. او در سال ٢٠١٠ برای دریافت نشان ملی کانادا پیشنهاد شد.

Submitted by editor3 on