تصویرگران برتر کتاب های کودکان در براتیسلاوا!

این روزها در شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی، شور و غوغای جشنی بزرگ برپاست.بیست و دومین "دوسالانه بین المللی تصویرگری براتیسلاوا"، (BIB)، یکی از مشهورترین مسابقه های تصویرگری کتاب های کودکان جهان، با نمایشگاه ها و گردهمایی های بسیار مشهورش، دوستداران ادبیات و تصویرگری کتاب های کودکان را از سراسر جهان به براتیسلاوا کشانده است.

این دوسالانه از ۴ سپتامبر با معرفی برندگان سال ۲۰۰۹، آغاز شده و تا ۲۶ اکتبر (۱۳ شهریور تا ۴ آبان) با چندین نمایشگاه و گردهمایی پررونق ادامه خواهد داشت.

امسال هم مانند دوره های گذشته، تصویرگرانی از سراسر جهان  در مسابقه دوسالانه تصویرگری کتاب های کودکان براتیسلاوا به رقابت پرداختند. اما داوران بین المللی، جایزه های این مسابقه شامل یک جایزه گرند پریکس، پنج سیب طلایی، پنج نشان دوسالانه BIB و جایزه ناشران برگزیده افتخاری را به این هنرمندان و ناشران اهدا کردند:

جایزه گرند پریکس به "جوزف آنتونی تاسیس پنلا" از کشور اسپانیا، به خاطر این تصویر اهدا شد.

 تصویرگران برتر کتاب های کودکان در براتیسلاوا 

سیب های طلایی را هم "پاول تاتارنیکوف" از بلاروس، "فرانسیس اسکالا" از جمهوری چک، "پیر گرابلر" از آفریقای جنوبی، "مارتینا ماتلوویکووا کرالووا" از اسلواکی و "بوریس زابیروچین" از روسیه به خانه بردند.

نشان BIB "BIB PLAQUE" به "آن برتیر" از فرانسه، "کیوسوک چینای" از ژاپن، "آن کاترین راب" از آلمان، "جونا کیسلووا سیتکووا" از اسلواکی و "فابین نگرین" از ایتالیا اهدا شد.

"خانه انتشارات نرما"،(Publishing house Norma)، از کشور کلمبیا و "خانه انتشاراتی ویتورنیا"، (Publishing house Wytwornia)، از لهستان هم به عنوان  ناشران برگزیده افتخاری مسابقه (Honorary Mention) انتخاب شدند.

اما معرفی برندگان مسابقه تنها آغاز کار دوسالانه است. در مدت برپایی دوسالانه، بنا به رسم دوره های پیشین، نمایشگاهی از آثار اصل  برندگان دوره قبل مسابقه تصویرگری BIB به همراه آثار برندگان جایزه سال ۲۰۰۸ هانس کریستین اندرسن برپا می شود. در این نمایشگاه، تعداد زیادی از آثار "آینر ترکوفسکی" تصویرگر آلمانی برنده سال ۲۰۰۷ جایزه گرند پریکس براتیسلاوا به نمایش درمی آید.  نام مشهور دیگری که آثارش در این نمایشگاه در دید همگان قرار می گیرد "روبرتو اینوچنتی" تصویرگر ایتالیایی برنده سال ۲۰۰۸ بخش تصویرگری جایزه هانس کریستین اندرسن است.

در بخش دیگری از برنامه های دوسالانه، کتاب ها و آثاری از "گئورگ شوبیگر"، نویسنده سویسی برنده بخش تالیف جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۰۸ به نمایش در می آیند.

در کنار این برنامه ها، مجموعه ای هم از آثار برندگان شانزدهمین دور مسابقه تصویرگری "کنکور دوسالانه نوما" که در سال ۲۰۰۸ برگزار شد، به نمایش در می آید. این آثار را بخش فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو، (ACCU)، در اختیار دست اندرکاران دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا قرار داده است.

برگزاری نشست بین المللی BIB "the International Symposium"، بخش مهم دیگری از برنامه های دوسالانه است که هر سال با در نظر گرفتن موضوعی، کارشناسان تصویرگری و ادبیات کودکان را گردهم می آورد. برای نشست امسال، موضوع "ارتباط بین تصویر و متن" انتخاب شده است. قرار است در نشست امسال، دیدگاه تصویرگران در نسخه های متفاوت کتاب "آلیس در سرزمین عجایب" اثر "کارول لویس" بررسی شود و سخنرانان هم به انتخاب خود، نمونه هایی از رابطه بین تصویر و متن را در کتاب های کودکان به حاضران ارائه کنند.

بخش مهم دیگری از برنامه های دوسالانه براتیسلاوا برگزاری کارگاه آموزشی مشترک BIB و یونسکو است. در این کارگاه آموزشی یک هفته ای موضوع "دایره المعارف موجودات افسانه ای جن و پری" برای کار و بررسی انتخاب شده است.

در هر دوره از دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا، بنابه یک سنت، یک تصویرگر برجسته اهل اسلواکی هم معرفی می شود. امسال، هم قرار است "لادیسلاو لسلمن"، هنرمند اهل اسلواکی معرفی شود.

در کنار این برنامه ها، کارگاه های آموزشی بسیار و تئاتر و نمایشگاه های کتاب هم در گوشه و کنار شهر برپا می شوند تا رونق یکی از مشهور ترین  رقابت های تصویرگری کتاب های کودکان جهان، بیشتر و بیشتر شود.

برای دیدن آثار برگزیده امسال دوسالانه براتیسلاوا می توانید به این نشانی سر بزنید:

http://www.bibiana.sk/index.php?id=130&L=2

 

Submitted by editor6 on