تصویرگری شاهنامه جایزه طلایی نامی را از آن خود کرد

برندگان جایزه بین المللی دوسالانه تصویرگری جزیره نامی معرفی شدند. 

برگزار کننده نمایشگاه کتاب نامی (Nambook) که پشتیبان مالی جایزه هانس کریستین اندرسن نیز است، این مسابقه تصویرگری را امسال برای نخستین بار برگزار کرده است. این جایزه تصویرگری با هدف فراهم کردن فرصتی برای هنرمندان سراسر جهان برای معرفی آثار خود در سطح بین المللی راه اندازی شده است. دست اندرکاران این جایزه، امیدوارند از نتیجه این مسابقه نقاشی، کتاب های تصویری خوبی برای کودکان به وجود آید. 

برنده جایزه بزرگ امسال، سونگ هی کیم از کشور کره جنوبی است و دو برنده جایزه طلایی، دیگر جایزه اصلی این مسابقه، از ایران و آلمان هستند. نوشین صفاخو، دختر جوان ایرانی برای تصویرگری کتاب شاهنامه این جایزه مهم را از آن خود کرد. دیگر برنده جایزه طلایی، سونیا دانوسکی، اهل کشور آلمان است. 

این مسابقه برندگان دیگری برای دو جایزه دیگر نیز داشت. هنرمندانی از کشورهای آرژانتین، روسیه، کره جنوبی و مالزی جایزه سبز را به دست آوردند و جایزه ویژه نیز به تصویرگرانی از ایران، اسپانیا، سودان، ایتالیا، کره جنوبی، آمریکا، لهستان و اسرائیل رسید. راشین خیریه و نازلی تحویلی از ایران برای کتاب های اگر گربه ها چکمه می پوشیدند و the baron in the trees این جایزه را از آن خود کردند.

تصویرگری شاهنامه جایزه طلایی نامی را از آن خود کرد

جایزه نامی امسال بخش دیگری نیز به نام جایزه تشویقی داشت که به دوازده شرکت کننده رسید. رضا دالوند از ایران برای کتاب فیل آقای همسایه موفق شد این جایزه را به دست آورد. برنده جایزه بزرگ این مسابقه، ۵هزار دلار آمریکا دریافت کرد و برای شرکت در مراسم اهدای جایزه به کره جنوبی دعوت شد. 

برندگان جایزه طلایی نیز ۲ هزار دلار جایزه گرفتند و به کره جنوبی دعوت شدند. سرانجام برندگان جایزه سبز هر یک هزار دلار آمریکا جایزه گرفتند. مراسم اهدای جایزه ها در ماه آوریل ۲۰۱۳ همزمان با نمایشگاه کتاب جزیره نامی کره جنوبی برگزار خواهد شد. امسال در مجموع ۵۴۰ نفر از ۴۲ کشور جهان آثاری را برای شرکت در مسابقه تصویرگری نامی فرستاده بودند. از این میان، ۱۲۲ تصویرگر از خاور میانه در این مسابقه شرکت کرده بودند. 

تصویرگری شاهنامه جایزه طلایی نامی را از آن خود کرد

برندگان این جایزه از سوی یگ گروه ۷ نفره از داوران بین المللی انتخاب شدند . رییس هیات داوران جونکو یوکوتا استاد ادبیات کودکان در دانشگاه ملی لوییس شیکاگو داور پیشین اندرسون ، کالدکات و نیوبری از کشور آمریکا و اعضای داوران  زهره قایینی، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و رئیس پیشین هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ ، راجر ملو تصویرگر و از فینالیست های جایزه اندرسون از کشور برزیل ، آناستازیا آرخیپوا تصویرگر سال نمایشگاه بین المللی مسکو و از داوران جایزه اندرسون ، یوسف اسماعیل تصویرگر و برنده جازه بزرگ نوما از کشور مالزی ، وی-سوک ای یو مدیر کتابخانه ملی کودک و نوجوان سئول و بیونگ – هو هان تصویرگر و برنده جایزه سیب طلایی براتیسلاوا از کشور کره  داوری این مسابقه را به عهده داشتند. 

Submitted by admin on