تغذیه سالم، سطح یادگیری کودکان را ارتقاء می‌بخشد

یک کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: تغذیه سالم، مناسب و کافی، سطح یادگیری کودکان را ارتقاء می‌بخشد. علی اکبر حق ویسی با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب و سالم در کودکان گفت: علاوه بر نقش مهم تغذیه بر رشد جسمی کودکان، می‌توان سطح یادگیری را متناسب با تغذیه سالم افزایش داد. این کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم تصریح کرد: علاوه بر تغذیه سالم، زمان صرف وعده‌های اصلی اهمیت زیادی دارد، در این میان خانواده‌ها باید در کنار وعده‌های غذایی، میان وعده را نیز گنجاند.

وی اظهار کرد: در میان وعده‌های اصلی باید کلیه مواد غذایی شامل شیر، کشک، ماست، پنیر، بستی، گوشت، حبوبات، سبزی، میوه‌جات، نان و غلات را در نظر گرفت. حق ویسی خاطرنشان کرد: وقتی کودکان وارد مدارس می‌شوند، بیشترین دوران رشد را پشت سر گذاشته‌اند، چرا که ۹۰ درصد از رشد سلول‌های مغزی و ۷۰ درصد از رشد سلول‌های قد تا قبل از ۶سال سالگی انجام می‌شود و در این راستا هر مرحله از رشد متکی به روند مرحله قبل است.

وی افزود: تغذیه مناسب در ایجاد رشد کافی در کودک ضرورت دارد، از آن جایی که در کودکی رشد به صورت یکنواخت ادامه می‌یابد، نیاز فراوانی به تامین انواع انرژی، ویتامین، پروتئین وجود دارد و باید املاحی همچون آهن و کلسیم نیز در کودکان تامین شود. این کارشناس تغذیه در مورد وضعیت تغذیه در دختران نیز گفت: در دوران بلوغ دختران توجه به تغذیه مناسب ضرورت بیشتری دارد، البته در سطح کشور به ویژه در قم با کمبود جدی املاح مواجه هستیم. وی عنوان کرد: بخش زیادی از این مواد توسط خوردن صبحانه تامین می‌شود، هرچند برخی از کودکان تمایلی به صبحانه ندارند، اما باید با ایجاد جذابیت‌های غذایی، کودکان را برای صرف صبحانه تشویق کرد، در این زمینه می‌توان وعده صبحانه را در مدارس در نظر گرفت تا همه در کنار یکدیگر صبحانه بخورند.

حق ویسی تصریح کرد: طبق مطالعات پیشرفته در سطح جهان تغذیه صحیح در یادگیری اثر بسیار بالایی دارد، چرا که شخصی می‌تواند درس را به خوبی فرا بگیرد که قند خون و ویتامین و املاح بدنش تامین شده باشد. وی گفت: نخوردن صبحانه علاوه بر کند کردن یادگیری آسیب‌ها و تبعات زیادی دارد که چاقی یکی از این موارد است، متاسفانه ۵ تا ۱۳ درصد کودکان دچار چاقی هستند که در این زمینه باید توجه داشت عدم توجه به صرف صبحانه موجب روی آوردن کودکان به مصرف بالای تنقلات می‌شود که خود موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: برای ایجاد اشتهای خوردن صبحانه در کودکان باید برنامه‌ریزی صحیحی شکل بگیرد تا کودکان در ابتدای شب، شام خود را میل کنند و به موقع بخوابند، چرا که هر چه دیرتر شام مصرف شود کودک را بی خواب می‌کند و اشتهای فرزندان را در ابتدای صبح از میان می‌برد. وی خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع در صبحانه کودکان را تشویق می‌کند، در این باره هر روز از یک نوع ماده غذایی در صبحانه استفاده شود، برای نمونه پنیر و کره، خیار و گوجه و سبزیجات، عدسی، حلیم، تخم مرغ، شیر برنج در برنامه‌ریزی تغذیه مورد توجه باشد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبر گزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
Submitted by editor on