تماشای تلویزیون بر رشد کودکان زیر ۳ سال تاثیری ندارد!

۱۷ / ۱۲ / ۸۷

تماشای تلویزیون تاثیر ویژه ای بر رشد کودکان زیرسه سال ندارد. پژوهش تازه ای که بر روی ۹۰۰ کودک انجام شده است، نشان می دهد که مدت زمان تماشای تلویزیون از سوی کودکان تا ۲ سالگی، تاثیری بر رشد آن ها در ۳ سالگی ندارد.
این تحقیق که در مجله پزشکی کودکان به چاپ رسیده است، عنوان می کند که کودکان تحت مطالعه در شش ماهگی نزدیک به یک ساعت در روز و در ۳ سالگی نزدیک به یک ساعت و ربع در روز صرف تماشای تلویزیون کرده اند. کودکانی که در خانه نگهداری شده اند و یا سطح تحصیلات والدین آن ها کمتر بوده است، بیشتر تلویزیون تماشا کرده اند.
این کودکان یک بار در ۶ ماهگی و بار دیگر در ۳ سالگی، تحت آزمایش‌های مختلف کلامی و حرکتی قرار گرفتند. اگرچه کودکان ۳ ساله‌ای که زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون کرده اند نتایج ضعیف‌تری در آزمایشات بدست آورده‌اند، اما پس از لحاظ تحصیلات والدین، درآمد خانواده و فاکتورهای دیگر اقتصادی و اجتماعی، نتایج یکسانی بدست آمد.
از دیگر ‌سو، تماشای تلویزیون حتی برنامه‌های آموزشی آن، کمکی به رشد کودکان نمی کند. نویسندگان مقاله می افزایند: «برخلاف تصورات والدین که تماشای تلویزیون باعث رشد ذهنی کودکانشان می شود، ما هیچ مدرکی دال بر رابطه تماشای تلویزیون و افزایش رشد شناختی کودک در دو سال اول زندگی نیافته‌ایم»

 

Submitted by editor6 on