تماشای تلویزیون در سکوت برای کودکان زیانبار است

۱۸ / ۳ / ۸۸

پژوهشگران می گویند تماشای تلویزیون باعث می شود کودکان دیرتر سخن گفتن را شروع کنند.

کارشناسان پیش از این به ارتباط بین میزان تماشای تلویزیون و دیرتر به سخن آمدن کودکان ۸ تا ۱۶ ماهه پی برده بودند اما دلیل آن را نمی دانستند. در پژوهشی که به تازگی در مرکز پژوهش های کودکان در سیاتل و دانشگاه واشنگتن بر روی ۳۲۹ کودک ۲  تا ۴۸ ماهه انجام شد، کارشناسان در یک بازه زمانی دو ساله همه آنچه کودکان در طول روز می شنیدند را ضبط  کردند و پس از بررسی داده ها به این نتیجه رسیدند که هر یک ساعت قرار گرفتن در مقابل تلویزیون و شنیدن صدای آن باعث می شود بزرگترها ۷ درصد کمتر با کودکان خود سخن بگویند و خود کودک نیز واژه ها و صداهای کمتری را تولید کند.
 این پژوهشگران نتیجه گرفتند قرار دادن کودک در محیطی که تلویزیون در آن روشن است او را از صحبت کردن با بزرگترها و تلاش برای برقراری ارتباط با آن ها و ساختن واژه ها و تولید صدا باز می دارد و به این ترتیب پیشرفت توانایی گفت و گو و برقراری ارتباط در کودکان با تاخیر روبرو می شود.
البته کارشناسان از پدر و مادر ها نمی خواهند که تلویزیون تماشا نکنند بلکه به آن ها یادآوری می کنند که در بهبود و پیشرفت توانایی سخن گفتن و برقراری ارتباط در کودکانشان نقشی بسیار مهم و بی جایگزین دارند و از آن ها می خواهند که هنگام تماشای تلویزیون درباره آنچه می بینند با کودکشان سخن بگویند و از هر فرصتی برای برقراری ارتباط  و کمک به او برای ساختن واژه های تازه استفاده کنند.
 

Submitted by editor6 on