توصیه های میراث فرهنگی کتابک برای تابستان

  • شما ممکن است در روزهای تابستان به سفر بروید یا در خانه خود بمانید. اگر در خانه می مانید، آیا مراکز و آثار میراث فرهنگی پیرامون خود را می شناسید؟ بیاید برای تابستان برنامه بگذارید و همراه با کودکان خود یا کودکان خویشان و آشنایان به موزه های شهرها بروید. در این روزها موزه ها بسیار دیدنی هستند. بازدید از موزه ها و میراث فرهنگی هم آموزنده است و هم سرگرم کننده.
  • ایران سرزمین بزرگی است که اقوام و فرهنگ های گوناگون در آن زندگی می کنند. گفته می شود که  بیش از ۵۰ قوم و فرهنگ ساکن این سرزمین هستند. آیا اگر به سفر می روید، برای شناخت این فرهنگ ها برنامه ای برای کودکان خود دارید؟ برای نمونه اگر قرار است به منطقه ترکمن نشین ایران بروید، آیا خودتان را از پیش آماده کرده اید که به پرسش های کودکان در باره پیشینه و فرهنگ این مردم پاسخ دهید؟ بنابراین به هر بخش ازایران که می روید، کمی درباره آن مردم و فرهنگ شان بخوانید.
  • به کودکان خود بیاموزید که چگونه به میراث فرهنگی نیاکان مان بنگرند و آن را پاس بدارند. دیدن و شناختن بسیار مهم است. برای نمونه اگر از مسجدهای تاریخی ایران بازدید می کنید، شکل گنبدهای مسجدها یا کاشی کاری های درون این مسجدها در هر دوره ای ویژگی های خود را دارد. کافی است که هدف ما شناخت ویژگی های معماری این مراکز باشد، آن گاه تا پایان تابستان بسیار چیزها آموخته ایم که پیش از آن از آن آگاه نبوده ایم.
  • اگر از محوطه های باز باستانی مانند تخت جمشید و پاسارگاد یا میدان های بزرگ تاریخی بازدید می کنید، همواره گوشه هایی از این محوطه ها از چشم ما پنهان می مانند که بسیار هم دیدنی هستند. با خود قرار بگذاریم که بازدید از این محوطه ها را با برنامه انجام دهیم. برای نمونه امروزه در دنیای مجازی نقشه ها و تصویرهایی از فضای تخت جمشید پیدا می شوند که حالت های بازسازی یا اولیه این فضای باستانی را نشان می دهند. کودکان با دیدن این تصویرها یا نقشه ها بهتر می توانند محیط های باستانی نیاکان را بشناسند.
  • اگر دوربین به همراه دارید، دوربین ها را در اختیار کودکان قرار دهید و از آن ها بخواهید، با تهیه عکس و فیلم های مناسب ، گزارش هایی درحدتوانایی خود از این مراکز تهیه کنند. این گزارش ها می توانند برای انتشار در وبلاگ ها یا کلاس های درس بسیار مناسب باشند
  • هنگامی که در محوطه های باستانی یا تاریخی هستید به کودکان خود آموزش دهید که چه کارهایی ممکن است به این سازه ها آسیب برسانند. کودکان ما می توانند به کسانی که ناآگاهانه به این سازه ها آسیب می رسانند تذکر بدهند. بدین ترتیب همه ما می توانیم در نگه داری آثار فرهنگی و باستانی خود سهیم شویم.
نویسنده
محمد هادی محمدی
Submitted by editor6 on