تولد مبارک ای ماه قشنگ!

عنوان لاتین
Happy Birthday Moon

در میان همه پدیده های طبیعی پیرامون کودک،‌ ماه یکی از  گیراترین و پر راز و رمزترین پدیده ایی است که کودک از همان سنین ابتدایی با آن آشنا می شود . کودک پیش ازآن که حتی زبان به سخن گشاید،‌ هر شب بانگاهش در آسمان به جست و جوی ماه است، چه آن  زمان که هلال باریکی است یا زمانی که کامل و پرنور می شود.

فرانک آش نویسنده و تصویرگر این کتاب از این پدیده شگفت انگیز برای کودکان، داستانی تصویری خلق کرده است تا کودکی که همواره به سوی این توپ پرنور خفته در آسمان دست دراز می کند تا آن را در دستان کوچکش جای دهد، ‌با خود همسفر کند،‌ با گذر از رود و جنگل در بالای کوه بایستند آن را صدا کنند و پاسخ او را هم بشنوند. از او درباره روز تولد و هدیه مورد علاقه اش بپرسند و باز هم پاسخ گیرند و در پایان هم با این توپ پر نور شگفت انگیز پیمان دوستی بندند. هنگامی که یک مادر یا پدر یا یک مربی این کتاب را با کودکان سهیم می شود و داستان را با هیجان بسیار برای کودکان می خواند، باید به این نکته توجه داشته باشد که اگر چه نویسنده برای آفرینش این داستان از مرزهای واقعیت فراتر نرفته است و برای همه آنچه بیان می کند دلیلی علمی دارد،‌ هنرمندانه توانسته است میان یک واقعیت موجود و دنیای خیالی کودک پیوند بر قرارکند. پیوندی که برای رشد ذهنی و تخیل کودک یک تجربه ارزشمند به شمار می آید. این پیوند آن چنان ظریف و هنرمندانه بر قرار شده است که هر سخنی افزون بر آنچه در داستان آمده است در توضیح و تفسیر داستان، ‌می تواند از بار ادبی و لذت نهفته در آن بکاهد. پس تنها و تنها آن را با کودک خود بخوانید و ببینید و هر زمان که دوباره نزد شما بازگشت، ‌باز با رویی خوش با او بخوانید و ببینید. او در این بازگشت های دوباره به کتاب، آنچه باید از این کتاب دریافت کند را دریافت خواهد کرد.

کتاب گویای این اثر نیز از سوی شورای کتاب کودک در سال ۱۳۷۹ تهیه شده است. برای تهیه آن به کتابخانه ی حسینیه ی ارشاد مراجعه کنید.

 

برگردان
فریده طاهری
تهیه کننده
زهره قایینی
سال نشر
۱۳۷۰
نویسنده
Frank Ash, فرانک اش
Submitted by editor3 on