در تولید کتاب برای کودکان سهل انگار نباشیم

دوشنبه ۲۵ ام دی ماه پانزدهمین نشست ترویج کتابخوانی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

موضوع این نشست "ویرایش خوب برای کودکان و نوجوانان و ترویج کتابخوانی" بود و علی خاکبازان و محمد حسینی در این باره سخنرانی کردند.

علی خاکبازان، مترجم و ویراستار، با اشاره به این که ویرایش زبانی و ویرایش محتوایی وجود دارد گفت که اکنون بیشتر ویرایش زبانی بر روی متن ها انجام می گیرد. او نقش ویرایش در ترویج کتابخوانی را مهم دانست و گفت کتاب غذای روح است و زبان سالم و شسته رفته در متن مانند نمک در غذا عمل می کند. ویرایش زبری زبان را می گیرد و آن را قابل فهم می کند و با زبان سلیس تر خواندن متن را برای خواننده دلپذیرتر می کند. علاوه بر این نباید فراموش کرد که کار کتاب کار کیفی است نه کمی.

 محمد حسینی، نویسنده و ویراستار، سخنران دیگر نشست بود. او در سخنانش به ذهن خیال دوست کودکان اشاره کرد و گفت که در یک شرایط خنثی هم می توان یک کودک کتابخوان پرورش داد. او درباره ی دلیل کتاب نخواندن ایرانی ها گفت: در تاریخ ما کتابخوان ها سرنوشت خوبی نداشته اند و این تبدیل به یک باور عمومی شده و کتاب خواندن ارزش به شمار نمی آید. از دلایل دیگر کتاب نخواندن حمایت از کتاب های بی ارزش است. کتابخانه های ما پر از کتاب های بی ارزش است که خواننده را دلسرد می کند. او نظام آموزشی و راحت طلبی را از دیگر دلایل این امر دانست.

حسینی سپس درباره ی ویرایش محتوایی صحبت کرد. او گفت دادن اطلاعات غلط خیانت است زیرا کودکان چیزی را که در کودکی فرا می گیرند هرگز از یاد نمی برند. او به اهمیت و نقش زبان در تفکر و اندیشیدن اشاره کرد و گفت که ما در دنیای واقعی دنیا را سه بعدی می کنیم اما بر روی کاغذ و زبان با یک جا به جایی کوچک تصویری که ارائه می شود متفاوت خواهد بود. زبان یک بعدی است؛ ابتدا، میانه و پایان دارد. جایگزینی کلمات سبب تغییر در معنا می شود.

او تسلط بی چون و چرا بر زبان، شناخت منابع معتبر، نگاه منتقدانه و عیب یاب، شناخت غلط های رایج زبانی، تسلط در رشته ای که ویراستاری می کند و دوری از اعمال سلیقه را از ویژگی های یک ویراستار بیان کرد.

او گفت که ویراستار باید از همه چیز اندکی بداند و پیوسته اطلاعات خود را به روز کند. منابع مهم را بشناسد و بداند که همه چیز را نمی داند و باید به کتاب های مرجع مراجعه کند. ویراستار باید بلند نظری و سعه صدر داشته باشد زیرا آن ها سربازان پشت جبهه هستند و وقت و سواد خود را به بهای اندک در اختیار دیگران قرار می دهند. او ویژگی منحصر به فرد پدیدآورندگان ادبیات کودک را توانایی ورود به عالم کودک و نوجوان نام برد و گفت در این امر نباید سهل انگار بود مثلا شکستن زبان صرفا متن را کودکانه نمی کند بلکه باید وارد دنیای کودکی شویم.

نشست های ترویج کتابخوانی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آخرین دوشنبه هر ماه برگزار می شود.

 

Submitted by editor3 on