توپ را به زمین معلم‌ها می‌اندازند!

تیتر:
توپ را به زمین معلم‌ها می‌اندازند!

یک معلم نقاشی گفت: مناسب نبودن کتاب‌های هنر که به مدارس ارائه می‌شوند، نبودن کارگاه‌های هنر در اغلب مدارس، توجیه نبودن اولیای دانش‌آموزان درباره‌ی زنگ هنر و اشغال زنگ هنر توسط درس‌های دیگر، از جمله مشکلاتی است که ارائه‌ی هنر در مدارس با آن روبه‌رو است.

معصومه فاضلی‌مقدم - معلم نقاشی کودکان - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی ارائه‌ی زنگ هنر در مدارس، اظهار کرد: کتاب‌های هنری که در مدارس آموزش داده می‌شوند، یکی از مشکلات ارائه‌ی زنگ هنر در مدارس است. یکی از اشکال‌های این کتاب‌ها این است که به هر موضوعی به‌صورت گذرا پرداخته است. در واقع، به هر موضوعی یک اشاره کوچک کرده و از آن موضوع گذشته است. به این ترتیب، توپ را در زمین معلم انداخته که خودش به موضوع بپردازد.

او در بخشی از سخنانش با بیان این‌که اعتقادی به کتاب کودک ندارد، گفت: می‌بینم کتاب‌هایی در بازار هستند که به کودکان آموزش می‌دهند که مثلا هنگام نقاشی کشیدن تناسب میان بخش‌های مختلف بدن را از نظر اندازه رعایت کنند. در حالی که در کار کودک، آموزش مستقیم وجود ندارد. به کودک باید تکنیک درست را یاد داد، نه این‌که به‌صورت مستقیم به او یاد بدهیم که این کار را بکند و آن کار را نکند. در این صورت، جلوی خلاقیت کودک گرفته می‌شود.

وی که مدتی در مدارس به آموزش نقاشی به کودکان پرداخته و اکنون نیز کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد:‌ یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که ارائه‌ی درس هنر در مدارس دارد، این است که کارگاه‌های مناسبی در مدارس وجود ندارد که کودکان بتوانند در آنجا کار هنری انجام دهند. البته در برخی مدارس غیرانتفاعی، کارگاه‌هایی برای کودکان تدارک دیده شده‌ و در آن کارگاه‌ها می‌توان از ابزار‌های مختلف برای نقاشی کردن استفاده کرد؛ ولی در مدارس معمولی برای انجام کار هنری فقط پاستل و مدادرنگی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

این هنرمند نقاشی در بخشی از سخنانش گفت: یکی دیگر از مشکلات مربوط به زنگ هنر این است که این زنگ توسط درس‌های دیگر اشغال می‌شود، البته این موضوع به محکم بودن معلم هنر هم بستگی دارد. من در جایی که هنر تدریس می‌کردم، اجازه نمی‌دادم زنگ من با درس‌های دیگر گرفته شود و پافشاری می‌کردم که هنر باید در ساعت خودش و به‌صورت کامل ارائه شود.

فاضلی‌مقدم بیان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مدارس به آن رسیدگی شود، موضوع اولیا است؛ باید برای اولیا جلسات توجیهی گذاشته شود که متوجه شوند کودکان‌شان باید به چه شکلی هنر را بیاموزند. وقتی من معلم مدارس بودم، برای اولیای دانش‌آموزان کلاس توجیهی می‌گذاشتم و می‌دیدم که توجیه آن‌ها بسیار سخت است؛ بیشتر اولیا فکر می‌کنند که در زنگ هنر، باید آموزش هنر به‌صورت مستقیم انجام شود. مثلا معلم چیزی بکشد و دانش‌آموز از روی همان کپی‌برداری کند. این در حالی بود که من دوست نداشتم چنین چیزی را به بچه‌ها آموزش دهم.

این هنرمند نقاش افزود: اولیا این تصور را داشتند که درس‌های هنر و ورزش باید معدل را بالا ببرند. آن‌ها نمی‌پذیرفتند که یک دانش‌آموز می‌تواند ریاضی و فارسی خود را 20 شود، ولی از درس نقاشی نمره‌ی 18 بگیرد. با این وجود، توجیه کردن اولیای دانش‌آموزان کاری نشدنی نیست.

انتهای پیام

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۶
Submitted by editor3 on