تمرینی برای تقویت خلاقیت در کودکان

تمام جزئیات تیری که در فضا رها شده را تصور کنید. این بازی خلاق به کودکان کمک می‌کند تا تصویرسازی و توجه کردن به جزئیات را تمرین کنند.

وسایل مورد نیاز:

به هیچ وسیله‌ای نیاز نیست.

دستورالعمل:

در فضایی بسته یا محیط بیرون، در جایی راحت بنشینید. تصور کنید که یک تیر در حال دور شدن از شماست و به آرامی مصافت حدود یک‌ونیم کیلومتر را در فضا طی می‌کند. همچنان که تیر مستقیماً این فاصله را طی می‌کند، تمام چیزهایی که از میانشان می‌گذرد را تصور کنید. به تمام جزئیات فکر کنید، مهم نیست که چه اندازه جزیی باشند. تیر با چه صداها و بوهایی مواجه می‌شود؟ اگر در فضای بسته هستید، در ابتدا تیر از میان چه چیزی عبور خواهد کرد؟ یک دیوار؟ قسمتی از اثاثیه منزل؟ به آن‌چه که داخل دیوار یا اثاثیه هست فکر کنید. سپس نوبت چه چیز است؟ اگر در فضای باز هستید آیا تیر از زمین عبور خواهد کرد؟ چه چیز ممکن است داخل زمین زندگی کند؟ تصور کنید که در انتهای مسیر تیر کجا می‌ایستد؟ تیر کجا قرار خواهد داشت؟

نکات اضافه:

سعی کنید به این بازی خلاق، موارد زیر را اضافه کنید:

تصور کنید که تیر به مسیر متفاوتی می‌رود و بازی را از نو آغاز کنید.

ارتباط با خلاقیت:

همچنان که کودکان مسیر تیر را در میان اجسام و دنیایی متفاوت از آن‌چه که تا کنون بوده‌اند، دنبال می‌کنند، نسبت به زوایای دید متفاوت آگاه می‌شوند. این‌گونه نگاه غیرمتعارف، نیازمند فردی است که منعطف و پذیرای تجارب جدید باشد، که هر دو مورد، پیش‌بینی‌کنندهٔ ظرفیتِ خلاقیت هستند.

پژوهش‌های حمایتی از این بازی:

گرنت ای‌ام، لانگر ای‌ای جی، فالک ای‌ای و کاپو دیلوپو سی (۲۰۰۴). خلاقیت ذهن آگاهی: تمایز ترسیم تا رسم کردن. مجله پژوهشی خلاقیت، (۳_۲)۱۶، ۲۶۵_۲۶۱

لانگر ای‌ای جی (۱۹۸۹). ذهن آگاهی. مطالعه آدیسون وزلی/ ادیسون وزلی لانگمن.

مک کری آر آر (۱۹۸۷). خلاقیت، تفکر واگرا و گشودگی برای کسب تجارب، مجله روانشناسی شخصیت و اجتماعی، (۶)۵۲، ۱۲۶۵_۱۲۵۸

شرکت کننده:

این بازی توسط مرکز خلاقیت کودکان در موزه اکتشاف خلیج اجرا شد. موزه اکتشاف خلیج (۲۰۱۴). این بازی با اجازه کیت سایر از کتاب «زیگ زاگ: مسیر حیرت‌انگیز برای خلاقیت بهتر» (۲۰۱۳) درست شده است. سانفرانسیسکو: جوسی بأس.

برای اطلاعات و منابع بیشتر به وب‌سایت centerforchildhoodcreativity.org یا zigzagcreate.com مراجعه فرمایید.

Grant, A. M., Langer, E. J., Falk, E., & Capodilupo, C. (۲۰۰۴)

Addison-Wesley/Addison Wesley Longman: نام یک شرکت انتشاراتی کتب درسی

McCrae, R. R. (۱۹۸۷)

Bay Area Discovery Museum

Keith Sawyer: نام یک روانشناس آمریکایی

Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity

برگردان:
مریم مافی
Submitted by editor on