جایزه ای برای تلاش مادام‌العمر در ترویج ادبیات کودک

تیتر:
جایزه ای برای تلاش مادام‌العمر در ترویج ادبیات کودک

شرلی هیوز، برنده‌ی نخستین دوره‌ی جایزه‌ی بوک تراست برای یک عمر تلاش (Book Trust Lifetime Achievement Award) شد.

این جایزه را بوک تراست برای ستایس از نویسندگان و تصویرگرانی بنیان گذاری کرده است مجموعه آثارشان سهم برجسته و ماندگاری در ادبیات کودکان داشته و به رشد و غنای ادبیات کودک انگلستان کمک کرده است.

شرلی هیوز که کارش را از دهه‌ی ۱۹۵۰ آغاز کرده است، تاکنون بیش از ۲۰۰ کتاب نوشته و تصویرگری کرده است. داستان های الفی از آثار دوست داشتنی و مشهور اوست که مجموعه ی تصویری بسیار زیبایی درباره ی دنیای پسران است. اثر محبوب دیگر او عروسکم داگر است که جایزه کیت گرین وی را از آن خود کرده است.

جایزه ای برای تلاش مادام‌العمر در ترویج ادبیات کودک

شرلی هیوز این جایزه را در هفته کتاب کودک (۶ تا ۱۲ جولای) طی مراسمی دریافت کرد. مدیر موسسه بوک تراست، فیلیپ پولمن، در مراسم اهدا این جایزه شرلی هیوز را «گنجینه‌ ای ملی» نامید که با کتاب‌هایش زندگی کودکان را دگرگون کرده و لذت خواندن را در میان کودکان ترویج می دهد.

شرلی هیوز هم در مراسم دریافت این جایزه گفت: «دریافت چنین جایزه ای افتخار بسیار بزرگی برای من است. من هم از تصویرگری داستان های نویسندگان دیگر و هم نوشتن و تصویرگری کتاب های خودم بسیار آموخته ام. اما بهترین هدیه رویارویی با خردسالانی است که با لذت مشغول یادگیری اند و بدون سواد خواندن و نوشتن از روی تصویر داستان را دنبال می کنند.

شرلی در حال حاضر به کمک دخترش روی مجموعه ای به نام روز دیکسی کار می کند. این مجموعه در فهرست راهنمای بهترین کتاب بوک تراست سال ۲۰۱۵ آمده است که در هفته ی کتاب کودک انگلستان ارائه شد. کتاب های شرلی هیوز همچنین در فهرست ۱۰۰ کتاب برتر بوک تراست آمده است.

جایزه ای برای تلاش مادام‌العمر در ترویج ادبیات کودک

جایزه ای برای تلاش مادام‌العمر در ترویج ادبیات کودک

یکی از تازه‌ترین اثرش الفی بیرون از خانه است که در روز اهدا جایزه برای دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی خواننده شد. او افزون بر داستان های تصویری دو رمان نیز برای کودکان نوشته است. نخستین رمانش قهرمانی بر روی دوچرخه ۳ سال پیش منتشر شد و دومین رمانش، سوتی در تاریکی، را ماه گذشته انتشارات واکر چاپ کرد.

از میان آثار شرلی هیوز تنها داستان عروسکم داگر با ترجمه نسرین وکیلی به فارسی منتشر شده است.

برگردان:
بهار اشراق
کلیدواژه:
منبع
بوک تراست
تاریخ:
۹۴/۵/۵
Submitted by editor3 on