جایزه ای برای پایداری و صلح در کتاب های کودکان!

انجمن بین المللی زنان برای صلح و آزادی، در روز ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) برندگان امسال "جایزه کتاب های کودکان جین آدامز" را معرفی کرد.

امسال در پنجاه و هفتمین سال اهدای این جایزه، یک کتاب درباره زندگی دختر کوچکی در افغانستان و یک کتاب درباره نوجوان هایی که در جریان جنبش حقوق مدنی در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا فعالیت داشتند برنده جایزه ترویج صلح در کتاب های کودکان جین آدامز شدند و ۴ کتاب دیگر از آمریکا نیز به عنوان برنده افتخاری معرفی شدند.

جایزه کتاب های کودکان جین آدامز، هر سال در دو گروه سنی کودک و نوجوان به کتاب های ادبیات کودک در جهان که به موضوع صلح و برابری های اجتماعی می پردازند اهدا می شود.

کتاب "مدرسه اسرارآمیز نسرین" یا (Nasreen’s Secret School) با نویسندگی ژانت وینتر داستان واقعی زندگی دختر افغان کوچکی به نام نسرین در افغانستان درگیر جنگ است. پدر نسرین را روزی سربازان با خود برده اند و مادرش به جستجوی پدر رفته و هرگز بازنگشته است. این دختر کوچک، با روحی آزرده از جنگ و از دست دادن پدر و مادر، با مادربزرگ پیرش زندگی می کند. مادربزرگ نسرین را به یک مدرسه مخفی ویژه دختران در خانه یک زن جسور می برد، جایی که آموزش و هنر آزردگی های روان دخترک را شفا می بخشد. مدرسه اسرارآمیز نسرین، نیروی آموزش و مقاومت را بیان می کند در روزگاری که انسان ها و به ویژه زنان با ستم و محدودیت روبه رو هستند.

"راهپیمایی برای آزادی" (Marching for Freedom)، نوشته الیزابت پارتریج، نام برنده بخش نوجوانان جایزه امسال جین آدامز است. داستان این کتاب، داستان کوشش نوجوانان سیاه پوست آمریکایی آفریقایی در راهپیمایی مسالمت آمیز سال ۱۹۶۳ برای به دست آوردن حقوق شهروندی و نقطه اوج جنبش حقوق مدنی آمریکاییان در آن دوران است.

کتاب های برنده جایزه افتخاری کتاب های کودکان جین آدامز نیز داستان زندگی کودکان و نوجوانانی را روایت می کنند که در شرایط دشوار جنگ و نا برابری های اجتماعی و نژادی و فرهنگی پایداری می کنند و حقوق خود را به دست می آورند.

جایزه کتاب های کودکان جین آدامز را انجمن بین المللی زنان برای صلح و آزادی، در یادبود جین آدامز فعال اجتماعی آمریکایی و دومین زن برنده جایزه صلح نوبل، از سال ۱۹۳۵ به برترین کتاب های ادبیات کودک و نوجوان که در ترویج صلح و حقوق انسانی می کوشند، اهدا می کند.

Submitted by admin on