جایزه بزرگ را چه کسی به خانه می برد؟

 فهرست نامزدان سال ۲۰۱۲ گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان منتشر شد. در این فهرست، نام ۱۸۴ نامزد از ۶۶ کشور برای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن اعلام شده است.

 تعداد نامزدان، امسال از همیشه بیشتر است و هیئت داوران جایزه  از این موضوع ابراز خوشحالی کرده اند. نامزدان جایزه یادبود آسترید لیندگرن را هر سال سازمان های مشخصی در کشورهای مختلف جهان معرفی می کنند.  ۳۸ درصد نامزدان امسال نویسنده، ۲۱ درصد تصویرگر و ۲۰ درصد آن ها مروجان کتابخوانی و سازمان های ترویج کتابخوانی در جهان هستند. در مجموع ۱۵۵ فرد و ۲۹ سازمان امسال برای دریافت جایزه نامزد شده اند.

امسال از ایران، احمدرضا احمدی نویسنده، مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر و موسسه پژوهشی کودکان دنیا نامزد دریافت جایزه شده اند. این نامزدان را شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت جایزه سال ۲۰۱۲ معرفی کرده اند. در میان فهرست امسال، نام های مشهوری از کشورهای دیگر هم به چشم می خورد. 

شاید مشهورترین آن ها، دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۰ و یوتا باوئر، تصویرگر آلمانی برنده دیگر این جایزه در سال ۲۰۱۰ باشد. 

جایزه بزرگ را چه کسی به خانه می برد؟

آنو میستسوماسا تصویرگر ژاپنی، کوانتین بلیک تصویرگر انگلیسی، اریک کارل نویسنده و تصویرگر آمریکایی، ایدن چمبرز، نویسنده و مروج انگلیسی، اتین دلسرت تصویرگر اهل سوییس، نیل گیمن نویسنده انگلیسی، مارگارت ماهی نویسنده اهل نیوزلند، مایکل مورپورگو نویسنده انگلیسی و مایکل روزن شاعر انگلیسی پدیدآورندگان مشهوری هستند که امسال برای جایزه نامزد شده اند. 

در میان سازمان های ترویج کتابخوانی در جهان نیز امسال حریفان قدرتمندی حضور دارند. از دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) و فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا) گرفته تا بنیاد بوک تراست انگلستان و بابلیونف در آفریقای جنوبی و کتابخانه بین المللی کودکان مونیخ.

به نظر می رسد  هیئت داوران جایزه امسال برای داوری و برگزیدن برندگان کار دشواری را پیش رو داشته باشد. هم از نظر تعداد نامزد ها و هم کیفیت بالای آثار و فعالیت های نامزدان امسال. 

اما هر چه که باشد، برای شناختن برنده یا برندگان سال ۲۰۱۲، تنها باید تا ۲۰ مارس ۲۰۱۲(یک فروردین ۹۱) انتظار کشید. در این روز، هیئت داوران جایزه، نام برنده یا برندگان را از روستای ویمربای، زادگاه آسترید لیندگرن اعلام می کنند.

آسترید لیندگرن، نویسنده سوئدی و محبوب کودکان بود. او نویسنده داستان مشهور پی پی جوراب بلند است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن پس از درگذشت او در سال ۲۰۰۲ هر سال به یک یا چند پدیدآورنده، سازمان و یا فرد کوشا در ترویج کتابخوانی اهدا می شود. 

Submitted by admin on