جایزه ترویج خواندن آساهی ۲۰۱۰ را دو نهاد از غنا و کلمبیا به خانه بردند!

نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا در ایتالیا امروز پر از شور و اشتیاق بود. از سویی برندگان جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در یک کنفرانس مطبوعاتی در این نمایشگاه معرفی شدند و از سوی دیگر دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، برندگان سال ۲۰۱۰ جایزه ترویج خواندن آساهی را اعلام کرد.

این جایزه که هر دو سال یکبار به بهترین نهادها و پروژه های ترویج خواندن برای کودکان در سراسر جهان اهدا می شود، امسال در بیستمین سالگرد راه اندازی این جایزه به یک نهاد کتابخانه ای در کشور غنا و یک نهاد ترویج خواندن در کلمبیا رسید.
"صندوق کتابخانه کودکان اوسو درغنا"، (Osu Children's Library Fund of Ghana)، یک بنیاد خیریه کانادایی که کتابخانه های کودکان بسیاری را در پایتخت غنا و در بیشتر از ۱۵۰ روستا و مدرسه در گوشه و کنار این کشور آفریقایی راه اندازی کرده، یکی از دو برنده این جایزه ارزشمند است. این نهاد از دو تیم تشکیل شده که یکی در کانادا و دیگری در آفریقا فعالیت می کند و می کوشد تا لذت و امکانات خواندن را برای کودکان و بزرگ سالان در آفریقا فراهم کند.
اما برنده دیگر، نهاد ترویج خواندن  "Convenio de Cooperatión al Plan de Lectura de Medellín" است که در کشور کلمبیا در آمریکای جنوبی فعالیت می کند. نهادی که به خاطر فعالیت های ترویج خواندن  در چهار بخش محروم در کلمبیا سزاوار دریافت جایزه آساهی دانسته شده است. این نهاد، با برگزاری کارگاه های آموزشی، برنامه های پژوهشی، قصه گویی، خواندن گروهی، سواد آموزی و آگاهی بخشی به جامعه می کوشد تا خواندن را به عادتی دلپذیر برای خانواده ها تبدیل کند. جایزه آساهی را دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان با پشتیبانی مالی روزنامه آساهی شیمبون ژاپن، هر دو سال یکبار به دو پروژه و یا موفق ترین نهادهای ترویج خواندن در جهان که تاثیر پایداری در ترویج و تشویق کودکان به خواندن بر جای می گذارند،  اهدا می کند. این جایزه، شامل یک دیپلم و یک میلیون ین ژاپن است. مراسم اهدای جایزه به برندگان در روز دهم سپتامبر ۲۰۱۰ (۱۹ شهریور ۸۹) در جریان سی و دومین کنگره جهانی IBBY در شهر سانتیاگو د کامپوستلای اسپانیا برگزار می شود و به هریک از برندگان ۱۰ هزار دلار آمریکا پرداخت می شود. جالب است بدانید از سال ۱۹۸۸ تاکنون ۲۲ کشور موفق شده اند جایزه آساهی را برای پروژه های ترویج خواندن خود به دست آورند.

 

Submitted by admin on