جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن برندگانش را شناخت!

دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی و یوتا باوئر، تصویرگر آلمانی، دو جایزه بخش نویسندگی و تصویرگری جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، نوبل کوچک ادبیات کودک جهان را برای سال ۲۰۱۰ به دست آوردند.

دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی و یوتا باوئر، تصویرگر آلمانی، دو جایزه بخش نویسندگی و تصویرگری جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، نوبل کوچک ادبیات کودک جهان را برای سال ۲۰۱۰ به دست آوردند.

سرانجام پس از ماه ها انتظار و اشتیاق علاقه مندان ادبیات کودکان و ۹ ماه تلاش هیئت داوران بین المللی جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، زهره قایینی، رئیس هیئت داوران این مهم ترین جایزه ادبیات کودک جهان، عصر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا، به نمایندگی از دیگر داوران، دو برنده این جایزه در دو بخش نویسندگی و تصویرگری را معرفی کرد. این جایزه هر دوسال یکبار از سوی داوران برگزیده دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به بهترین نویسندگان و تصویرگران ادبیات کودک در سراسر جهان اهدا می شود.

 یوتا باوئر

داوران این مهم ترین جایزه ادبیات کودک جهان، دیوید آلموند را به خاطر آفریدن آثاری با سبک رئالیسم جادویی برای کودکان و شیوه داستان سرایی یکتایش که تخیل مخاطبان نوجوانش را به کار می اندازد و آن ها را به خواندن و اندیشیدن مشتاق می کند، تحسین کردند. آن ها، او را از میان ۲۸ نویسنده برجسته از سراسر جهان سزاوار دریافت جایزه نویسندگی هانس کریستین اندرسن دانستند.
اما، یوتا باوئر، تصویرگر آلمانی و برنده جایزه تصویرگری اندرسن، به خاطر رویکرد فلسفی اش در کار تصویرگری، اصالت، خلاقیت و توانایی اش در برقراری ارتباط با مخاطبان جوان، مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت و از میان ۲۷ تصویرگر برجسته دیگر از سراسر جهان، جایزه اندرسن را از آن خود کرد. داوران، باوئر را راوی توانایی دانستند که با تصویرگری اش، دو دنیای افسانه و واقعیت را به هم می آمیزد و می پیوندد.
دیوید آلموند، نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را از سال ۱۹۹۸ با کتابی به نام اسکلیگ (Skellig) آغاز کرد. کتابی که شهرت و افتخار بسیاری را همراه با مدال کارنگی برایش به ارمغان آورد. آثار دیگر آلموند در زمینه ادبیات کودک نیز بسیار مورد توجه قرار گرفتند و او موفق شد برای بار دوم مدال کارنگی و جایزه کتاب سال white bread را به دست آورد. این روزها برای این نویسنده انگلیسی، روزهای ویژه ای است. آلموند به عنوان یکی از نامزدان دریافت گران بها ترین جایزه ادبیات کودک جهان، جایزه آسترید لیندگرن نیز معرفی شده است. جایزه ای که برنده آن فردا اعلام می شود. 
یوتا باوئر، برنده جایزه تصویرگری، خود را این گونه توصیف می کند: "نمی خواهم پشت کتاب هایم پنهان شوم." باوئر، دانش آموخته رشته گرافیک و تصویرگری از دانشگاه هامبورک است  و توانایی ویژه اش در نگاه کردن به پیرامون از دید کودکان است.

دیوید آلموند  

این دو نویسنده و تصویرگر از میان پنج فینالیست دریافت جایزه، از کشورهای ایران، برزیل، سوئد، دانمارک، آلمان، بلژیک، سوییس و کرواسی  در دو بخش نویسندگی و تصویرگری، برگزیده شدند. مراسم اهدای جایزه در جریان سی و دومین کنگره جهانی IBBY در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۲۰ شهریور ۸۹)  در شهر سانتیاگو دکامپوستلای اسپانیا، برگزار می شود.
جایزه اندرسن، از سال ۱۹۵۶ هر دو سال یکبار از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به برترین نویسندگان و تصویرگران در میان کشورهای عضو IBBY اهدا می شود. این جایزه، جنبه مادی ندارد اما در دنیای ادبیات کودک جهان مهم ترین جایزه به شمار می رود و دریافت آن  افتخار بزرگی برای برندگانش به شمار می رود.

Submitted by admin on